Laurus komt met grote ombouwoperatie van Edah

Supermarktketen Laurus (Edah, Super De Boer, Konmar) begint dit jaar vrijwel zeker met een nieuwe omvangrijke ombouwoperatie van zijn winkels. Na de operatie-Konmar uit 2001 gaat Laurus vanaf deze zomer bijna alle 278 Edah-supermarkten ombouwen tot de goedkopere formule `Edah Lekker & Laag'. Dat zegt bestuursvoorzitter H. Bruijniks in een gesprek met deze krant.

Het prijsniveau van Edah Lekker & Laag is rond 7 procent lager dan de huidige Edah. Daarmee komen de prijzen in de buurt van die van discounters als Jumbo, Aldi, Lidl en Dirk van den Broek/Bas van der Heijden. Het assortiment is veel beperkter, ongeveer eenderde van het aantal producten dat bij Albert Heijn te koop is. Eenderde van de artikelen is van het Edah-huismerk, dat gemiddeld 25 procent voordeliger is dan een vergelijkbaar A-merk, zoals Douwe Egberts, Unox en Pampers.

Sinds twee maanden test Laurus in zes steden `Edah Lekker & Laag'. ,,Over de resultaten zijn we zeer tevreden'', zegt Bruijniks. ,,De omzetten stijgen 30 tot 50 procent in vergelijking met de oude Edah. Het ziet ernaar uit dat we de Edahs ombouwen. Binnen twee weken neemt de raad van commissarissen formeel de beslissing.'' Hij verwacht dat ,,enkele tientallen'' winkels per halfjaar kunnen worden omgebouwd. Dat indertijd de verandering van alle 725 Laurus-winkels in Konmar-filialen mislukte, was onder andere te wijten aan de snelle uitvoering: in 2001 werden gemiddeld 15 supermarkten per maand omgebouwd voor de nieuwe landelijke formule Konmar.

De nieuwe Edah-winkels zullen andere kleuren voeren en grote borden krijgen om de nadruk te leggen op het lage prijsniveau. Verder heeft Edah Lekker & Laag, net zoals Aldi, Lidl en drogisterijketen Kruidvat, een wisselende selectie producten die voor een supermarkt vreemd zijn, bijvoorbeeld televisies, huishoudelijke apparaten of kleding.

Gisteren werd bekend dat Laurus komende zomer één op de zeven arbeidsplaatsen schrapt. Van de 8.977 werknemers bij Edah, Super De Boer en Konmar verliezen er 1.290 hun baan. De besparing is nodig door de prijzenoorlog. De meeste banen, 750, verdwijnen bij Edah. Dat banenverlies loopt deels vooruit op de ombouw naar Edah Lekker & Laag.

Ook enkele tientallen C1000-supermarkten gaan meer lijken op discountwinkels met lagere prijzen. Commercieel directeur Gerard Koning van moederbedrijf Schuitema: ,,Het gaat om een stevige prijsverlaging. Met die winkels willen we een sterk prijssignaal afgeven. De winkel ziet er prijsagressiever uit.'' De eerste twee vernieuwde winkels gingen gisteren open in Hoogezand.