DaimlerChrysler verkoopt belang in Hyundai Motors

DaimlerChrysler stoot zijn belang in het Zuid-Koreaanse autoconcern Hyundai Motors af. Daarmee valt opnieuw een pijler van de Aziatische strategie van het Duitse autoconcern weg.

Eerder maakte Daimler bekend geen geld meer te steken in het noodlijdende Japanse autoconcern Mitsubishi Motors.

Daimler kocht zijn belang van 10,5 procent in Hyundai, de grootste autofabrikant van Zuid-Korea, bijna vier jaar geleden. Inmiddels is het belang in waarde meer dan verdubbeld tot bijna 1 miljard euro. Hyundai is namelijk anders dan Mitsubishi niet noodlijdend maar succesvol. Het maakte vorig jaar 1,7 biljoen won (1,2 miljard euro) nettowinst op een omzet van 24,9 biljoen won (17 miljard euro).

De geruchten over het afstoten van Daimlers belang in Hyundai deden al wekenlang de ronde. In een gezamenlijke verklaring zeggen beide autoconcerns vandaag dat zij hebben besloten om ook te stoppen met een gezamenlijk project voor een nieuwe bestelwagen en Daimlers aandeel van 50 procent in hun vrachtwagen joint venture aan Hyundai te verkopen.

Samen met Mitsubishi zullen ze wel doorgaan met de ontwikkeling en productie van een nieuwe familie vier-cylinder-benzinemotors, de zogeheten `wereldmotor', en de onderlinge samenwerking voortzetten op een aantal kleine onderdelen, zoals op de Mexicaanse automarkt en de Koreaanse markt voor autobussen.

Als reden voor de wijziging van hun strategie noemen Daimler en Hyundai in hun verklaring de gewijzigde mondiale marktomstandigheden. Ze zwijgen over hun onenigheid over de Chinese markt. Vorige week maakte Daimler bekend dat het concern Mercedessen gaat maken in China en daartoe een contract van 1 miljard euro heeft gesloten met een Chinese partner. Met diezelfde Chinese partner, Beijing Automotive Industry, maakt Hyundai al sinds herfst 2002 auto's in China en zou het een exclusieve samenwerking zijn aangegaan, die tot ergenis van Hyundai door Daimlers Chinese strategie wordt gedwarsboomd. Hyundai wilde daarom van Daimler af.