Stroom, een hypotheek of een kraslot via de club

Ajax-stroom, PSV-hypotheken en Feyenoord-krasloten. Topclubs willen behalve een emotionele ook een financiële band met de fans.

PSV vindt zichzelf toch een beetje de landskampioen van Nederland. Weliswaar niet op sportief gebied, maar wel in het financieren van hypotheken. Volgens een reclamespotje dat voor elke thuiswedstrijd van de Eindhovense voetbalclub wordt vertoond op de beeldschermen in het stadion, is niets zo voordelig als een PSV-hypotheek. Naast de financiering van een huis kunnen supporters met een roodwit hart ook hun verzekeringen regelen via de Philips Sport Vereniging.

PSV probeert net als de sportieve concurrenten Ajax en Feyenoord de achterban op verschillende manieren aan zich te binden. De nummer twee van de eredivisie hoefde voor de financiële activiteiten niet een geheel nieuwe afdeling in te richten in het Philips Stadion. In de praktijk blijkt dat de merknaam PSV wordt gebruikt voor financiële diensten van de bedrijven Cantos en Avéro Achmea. PSV krijgt een commissie van de verzekeringsmaatschappij als supporters een verzekering of een hypotheek via de club afsluiten.

Volgens PSV-woordvoerder Pedro Salazar Hewitt probeert de club ,,uit te zoeken wat de beste manieren zijn om commerciële diensten aan te bieden''. ,,De commerciële activiteiten moeten worden gezien als een manier om supporters aan ons te binden. Er zijn geen duizenden mensen die via ons een hypotheek afsluiten, maar alle kleine beetjes helpen vandaag de dag. In het betaald voetbal moet je inventief naar nieuwe inkomstenbronnen blijven zoeken. Zo zijn we bijvoorbeeld ook bezig met het ontwikkelen van een soort businesskaart van PSV. We willen onze naam alleen verbinden aan producten met een goede kwaliteit. We beschouwen PSV als aan A-merk'', stelt de woordvoerder van de club.

Net als PSV sloot Ajax verschillende overeenkomsten met bedrijven die onder de naam van de Amsterdamse club diensten leveren. Zo kunnen supporters van de nieuwe landskampioen bijvoorbeeld Ajax-stroom inkopen. Inmiddels werden enkele duizenden Ajax-supporters die energie via de voetbalclub afnamen, met een horloge beloond. Deze dienst vloeit voort uit een samenwerkingsverband tussen Ajax en Eneco. Wat voor de Amsterdamse supporters Ajax-stroom heet, wordt aan andere klanten van de Rotterdamse energieleverancier verkocht als groene elektriciteit, opgewekt uit duurzame bronnen. Zo helpen de supporters niet alleen de club, maar ook het milieu.

Volgens Jacques Nagel, hoofd communicatie en marketing van Ajax, behoort Ajax-stroom net als de mokken en de sleutelhangers in de fanshop tot de producten die onder licentie van de club door een ander bedrijf worden gemaakt. ,,Door als supporter voor Ajax-stroom te kiezen help je de club. Wij krijgen een commissie van Eneco en het kost de supporters verder niets extra's'', aldus Nagel. ,,Je kunt bijvoorbeeld ook via Planet een Ajax-ADSL-abonnement nemen.''

Daarnaast maakt Ajax gebruik van de diensten van hoofdsponsor ABN Amro door de supporters `Ajax Finance' aan te bieden. De seizoenkaarthouders kregen vorige maand een brief thuis met de oproep financieringen voortaan via de club te regelen. `De wasmachine gaat ineens kapot, de meubels zijn aan vervanging toe, je moet je seizoenkaart nog betalen en je wilt dit jaar eigenlijk op vakantie, Geen nood, wij regelen het voor je', zo wordt de kredietfaciliteit van ABN Amro aangeprezen onder de Ajax-vlag. Volgens Nagel is nog moeilijk te zeggen of Ajax Finance een groot succes wordt omdat de club pas net begonnen is met de kredietverstrekking.

Anders dan Ajax en PSV levert Feyenoord bewust geen commerciële diensten aan fans van de Rotterdamse club. Chris Woerts, manager marketing van Feyenoord, gelooft niet in zaken als een Feyenoord-hypotheek of Feyenoord-verzekeringen. ,,Supporters nemen een besluit over een lening of een hypotheek op rationele gronden. Je moet oppassen je daar als voetbalbedrijf in te mengen. Ik geloof daar ook niet in. Een hypotheek via Feyenoord is voor een supporter niet relevant. Alles wat wij doen aan commerciële activiteiten heeft met voetbal te maken'', meent Woerts, volgend seizoen directeur van de Eredivisie NV.

Feyenoord zette enkele jaren geleden een eigen kledinglijn op onder de naam Feyenoord-casual en verkoopt ook Feyenoord-krasloten. Volgend seizoen wil de club bij De Kuip gokkantoortjes openen. Via sporttotalisator Lotto kunnen supporters een gokje wagen op thuiswedstrijden van Feyenoord. Verder werkt de nummer drie van Nederland in Japan, Zuid-Korea en Egypte aan de naamsbekendheid door programma's over de voetballers Ono, Song en Ghaly te maken. Woerts kreeg in het verleden kritiek van supporters die vonden dat de commerciële man van Feyenoord te hard van stapel liep. Inmiddels heeft Woerts aan de fans duidelijk gemaakt dat zowel de club als de aanhang baat kan hebben bij commerciële activiteiten. ,,Het is wel zaak om uiterst voorzichtig met de clubnaam om te gaan'', stelt Woerts. ,,Je moet je beperkingen kennen. Als het fout gaat kunnen nevenactiviteiten ook schade opleveren.''