Bezoek bioscopen daalt

Vorig jaar zijn in de 25 landen van de EU in totaal 954 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. Dat zijn er 45 miljoen minder dan in 2002. Een daling van 4,4 procent

Dat meldt het Audiovisueel Auditorium, een onderzoekscentrum van de EU. De cijfers zijn vlak voor het filmfestival van Cannes bekendgemaakt, waar op 18 mei de Europese ministers van Cultuur zullen spreken over het filmbeleid.

Voor de Europese film was 2003 het slechtste jaar sinds 1996. Het aandeel van Amerikaanse films steeg met licht tot 72,1 procent in Europa. Naar Europese films ging 26 procent van het bezoek. Slechts 6,3 procent van de kaartjes van Europese films werd buiten het land van herkomst verkocht.

Met 37.714.270 verkochte kaartjes domineerde Finding Nemo de markt in Europa. Voor The Matrix Reloaded, Pirates of the Caribbean en het slotdeel van The Lord of the Rings. De Britse komedies Johnny English (13,8 miljoen kaartjes) en Love actually (12,6) zijn de enige twee Europese films in de toptwintig. Naar de Duitse speelfilm Good Bye Lenin! gingen 9.209.683 mensen kijken.

Films uit de tien nieuwe Europese lidstaten komen vrijwel niet voor in de lijst. De zes die buiten het eigen land draaiden trokken daar in totaal 37.000 bezoekers.

In 2003 zijn 752 films in Europa geproduceerd, 25 meer dan het jaar daarvoor. Uit Frankrijk kwam het recordaantal van 212 films.