Transavia onzeker over toekomst onder Air France

Luchtvaartmaatschappij Transavia is onzeker over haar toekomst binnen het nieuwe concern Air France-KLM waarvan zij deel uitmaakt. Bij de presentatie van de jaarcijfers zei bestuursvoorzitter Onno van den Brink vanmorgen dat de consequenties van de overname van KLM door Air France ,,vooralsnog onbekend'' zijn, ,,de fusie moet eerst uitkristalliseren''.

De tweede man van Air France-KLM, Leo van Wijk, verzekerde vorige week nog dat Transavia binnen de nieuwe opzet geen gevaar loopt te worden doorverkocht. Maar topman Jean-Cyril Spinetta heeft tot nu toe weinig belangstelling gehad voor Transavia/Basiq Air, de enige charter- en lowcostpoot binnen de Frans-Nederlandse holding. Van den Brink heeft inmiddels aan Spinetta aangeboden om in september, als de integratie binnen de holding voltooid moet zijn, ,,een kop koffie'' te komen drinken in Parijs. En dat mag.

Transavia zag, zo blijkt uit de cijfers, in het vorige boekjaar de omzet dalen met 4 procent naar 489 miljoen euro; het netto resultaat steeg van 11 miljoen naar 14,3 miljoen. De luchtvervoerder blijft snijden in zijn kosten. Bij het grondpersoneel zullen de komende drie jaar 70 van de 450 arbeidsplaatsen verdwijnen. De totale staf liep vorig jaar al terug van 1.714 naar 1.549.

Volgende maand ondergaat Transavia/Basiq Air een uiterlijke verandering, als het bedrijf kiest tussen zijn twee merknamen. ,,Het wordt geen combinatie van beide, het is de één of de ander'', zei de bestuursvoorzitter. Van den Brink, die zijn eerste volle boekjaar als topman afsloot, gaat pragmatisch om met zijn mogelijkheden. Zo verhuurde hij in het afgelopen jaar tijdens rustige periodes toestellen zowel als bemanningen aan andere maatschappijen. Curieus genoeg zat ook concurrent Easyjet onder die klanten.

Transavia opende in februari op Rotterdam Airport een tweede Basiq Air-`basis'. Het bedrijf verwacht daar in een jaar tijd met negen dagelijkse vluchten een miljoen passagiers te zullen vervoeren. Uitbreiding in Rotterdam zit er niet in: de luchthaven heeft de limiet voor de geluidsnormen in zicht. Transavia overweegt daarom in de nabije toekomst vanaf andere regionale vliegvelden operaties met Basiq Air uit te voeren.

Naar het zich laat aanzien was het de laatste maal dat Transavia apart zijn jaarverslag presenteert. De financiële cijfers en de passagiersaantallen van zowel KLM als Transavia worden vanaf nu geconsolideerd in de cijfers van Air France-KLM. Transavia blijft een 100-procentsdochter van KLM; samen gingen ze een week geleden over in handen van Air France.