Nederland levert `glare'

. Een essentieel onderdeel van de Airbus A380 is het lichtgewicht materiaal glare, een in Nederland uitgevonden laminaat van gelijmde lagen aluminium en glasvezel. Glare is ontwikkeld door Stork Aerospace, de TU Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium. De ontwikkeling heeft twintig jaar geduurd. Er is 120 miljoen euro aan ontwikkelingskosten in gestopt, inclusief 40 miljoen euro van Stork voor de fabriek in Papendrecht. Airbus gebruikt het materiaal onder meer voor een groot deel van de romp van het vliegtuig, dat tijdens start en landing het zwaarst wordt belast. Het lichte materiaal bespaart niet alleen op brandstofkosten, maar heeft een drie tot vier keer langere levensduur dan aluminium. De ontwikkeling van glare begon een halve eeuw geleden. Toen gingen ingenieurs van Fokker in reactie op metaalmoeheid bij vliegtuigen op zoek naar betere materialen en constructies. Ze kwamen in samenwerking met de TU uit op verlijmingen van metalen, later aangevuld met glasvezels. De `lijmtechnieken' van het inmiddels failliete Fokker zijn wereldberoemd geworden.