Uitgerekt elastiek

De voornaamste reden dat de matige tweede plaat van The Streets op deze prominente plek wordt gerecenseerd, is dat het debuut dezelfde eer te beurt viel. Liefst vijf ballen hadden we bijna twee jaar geleden over voor het zeldzaam fris klinkende Original Pirate Material, waarop de eenmansgroep The Streets (voluit: Mike Skinner) de ritmische verworvenheden van het 2-step-genre aanwendde als decor voor lange, uit het leven van een Britse begin-twintiger gegrepen woordenstromen. Zijn meesterzet was dat hij de in aanleg hectisch ratelende ritmes van de 2-step (ook wel: UK Garage, een typisch Britse, opgevoerde hybride van house en heftige breakbeats) iets vertraagde, waarmee het de juiste, naar hiphop neigende bedding werd voor zijn proeven van straatpoëzie. Hij is geen rapper, eerder een vloeiend voor zich uit kletsende chroniqueur van zijn eigen, van drank, drugs en videospelletjes vergeven bestaan.

De verrassing van toen is er op A Grand Don't Come For Free wel af. We kennen het nu wel, Skinners vet aangezette accent (hij komt uit Birmingham en wil dat best weten), de doorkijkjes in zijn alledaagsheid. De muziek is er niet spannender op geworden. Het voornaamste bezwaar: het is allemaal te traag en te stroperig. De opwinding van de UK garage, die op Skinners debuut nog van tussen de grooves spatte, is nu prijsgegeven, ten gunste van, ja, van wat eigenlijk? De ritmes lijken op te ver uitgerekte stukken elastiek, die hun oorspronkelijke vorm ook niet meer kunnen vinden.

Voor de afwisseling worden er af en toe stukjes zangmelodie ingevoegd, van Skinner zelf of van een gastvocaliste, maar dat tilt de zaak ook niet omhoog. Toch is de boel ook weer niet rampzalig slecht; sommige nummers hebben nog aardige vondsten in de instrumentatie, zoals de dreinende bassen in `Not Addicted', de kale piano-akkoorden in `Wouldn't Have It Any Other Way' of het tussen ska en punk hangende gitaarslagje in `Fit But You Know It'. Maar verder is de lol eraf en leveren jonge, zwarte Londenaren als Dizzee Rascal en Wiley heel wat interessantere en vooral energiekere visies op de materie van de UK garage.

The Streets:

A Grand Don't Come For Free

**

(Locked On, distr. Warner)