In Europa regeert de angst vermomd als poeha

Bush heeft er een lastpost bij.

De president vraagt aan het Amerikaanse Congres 25 miljard dollar extra wegens Irak. Alan Greenspan, de Amerikaanse centrale bankier, waarschuwt voor het snel uitdijende Amerikaanse begrotingstekort.

Hoewel op de kapitaalmarkt de invloed van het tekort (nog) niet merkbaar is – de Fed liet deze week de geldmarktrente van 1 procent opnieuw ongewijzigd – zei Greenspan bezorgd te zijn over de economische stabiliteit op de lange termijn.

Naar de mening van velen bereidt hij de markten voor op een renteverhoging. En misschien ook Bush erop voor om straks de schuld niet bij hem te leggen.

In Frankrijk en Duitsland wordt staatsbemoeienis als panacee voor de economie voorgeschreven. De Duitse bondskanselier spoort openlijk de Duitse banken aan om onderling snel fusies aan te gaan. `Nationale winnaars' komen terug in de mode.

De nieuwe minister van Financiën in Frankrijk, die niet verlegen over zijn presidentiële ambitie doet, vindt staatssteun aan bedrijven zelfs een plicht.

Maar doen zij wat ze zouden moeten doen om hun zieke economie te saneren? Angst regeert, als altijd in Frankrijk en Duitsland vermomd als poeha.

Olie wordt almaar duurder, voor Europa weegt de dure euro er niet meer tegenop. De nieuwe topman van het IMF, de Spanjaard Rodrigo Rato, waarschuwde dat 30 dollar voor een vat olie, waarop het mondiale economische herstel is berekend, als gemiddelde snel door de feiten kan worden weerlegd. In New York noteerde de olie al even 40 dollar.

Zo is in Nederland de benzineprijs sinds de beginjaren negentig niet zo hoog geweest. China, dat olie slurpt, maakt dat de wereld aan blijvend dure olie zal moeten wennen. Plots ook van mening dat China moet afkoelen?

Mercedes-Benz gaat auto's in China maken. Na het echec met Mitsubishi in Japan en Hyundai in Zuid-Korea wankelde de `Welt AG' en daarmee de positie van Jürgen Schrempp. Maar de topman van DaimlerChrysler wil van geen wijken weten. Hij blijft nog tot 2008 aan en voorziet overal bij het autoconcern winstherstel. Het heeft Schrempp aan Schnauze nooit ontbroken.

Om een bierbrouwer in China lijkt een overnamegevecht tussen de grootste twee bierbrouwers ter wereld uit te breken. Beide hebben een groot belang in de brouwer genomen. Beide willen de brouwer als bruggenhoofd gebruiken om de Chinese biermarkt, in omvang inmiddels de grootste ter wereld, te veroveren. Eén zal moeten buigen. Ganbei!

KLM, dat het reusachtige verlies van 2002 omboog in een winstje in 2003, is definitief in Franse handen.

De kans dat Alitalia zich eveneens onder de vleugels van Air France zal scharen, lijkt almaar kleiner te worden.

Alitalia's doodvonnis is opgeschort. Hoewel de kas bijna leeg is, niet het minst door stakingen, moet een nieuwe topman met een nieuw saneringsplan komen, het derde op rij. De vakbonden, die bij de wankelende staatsluchtvaartmaatschappij feitelijk de dienst uitmaken, vieren feest, want volgens het jongste plan gaat geen man eruit.

Ten tijde van de internethype was hij de invloedrijkste en best betaalde zakenbankier op Wall Street, nu wacht hem waarschijnlijk de cel. Een jury in New York heeft Frank Quattrone alsnog schuldig bevonden aan belemmering van de rechtsgang.

Klagende beleggers in de VS hebben vorig jaar in totaal 3,1 miljard dollar aan schikking ontvangen wegens de boekhoudschandalen. Veel rechtszaken lopen nog. Ook tegen Ahold en Shell.

Ahold riskeert zijn aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders bij zijn dochter US Foodservice te verliezen. Volgens de Amerikaanse verzekeraar heeft Ahold gelogen. Met inmiddels drie miljoen euro over acht maanden salaris op zak wordt van Moberg een topprestatie verwacht. Adel verplicht. Want het verlies kan, samen met alle rechtszaken die tegen Ahold lopen, een dodelijke lastpost worden.