Oudgedienden terug

Haal de oude baas terug. Dat lijkt de opdracht die de commissarissen van een aantal grote Amerikaanse bedrijven zich hebben gesteld. Met het besluit de leiding in handen te leggen van oudgediende E. Neville Isdell heeft drankenconcern Coca-Cola zich aangesloten bij een groeiende club bedrijven die op safe spelen, waaronder vliegtuigbouwer Boeing en fastfoodketen McDonald's.

Maar is het ook de juiste keuze? Bij sommige bedrijven heeft het terughalen van bekende gezichten resultaat afgeworpen. Dat geldt bijvoorbeeld voor McDonald's. Het concern vroeg James Cantalupo een jaar geleden terug te komen, toen de zaken onder Jack Greenberg uit de hand waren gelopen. Het middel werkte vooral omdat McDonald's behoefte had aan een terugkeer naar de beproefde bedrijfsfilosofie uit het verleden. De overhaaste expansie werd afgezworen en de degelijke principes keerden terug, zoals het exploiteren van schone restaurants en het handhaven van aanvaardbare kwaliteitsnormen.

Helaas liet dit geval ook een minder prettig neveneffect van het terughalen van oudgedienden zien: Cantalupo overleed vorige maand vóórdat de heroriëntatie van het bedrijf was afgerond.

Boeing had andere behoeften toen het concern zich in december vorig jaar ontdeed van topman Phil Condit. Het bedrijf had een snel herstel van geloofwaardigheid nodig om het vertrouwen van zijn klanten terug te winnen. Als architect van de fusie tussen Boeing en McDonnell Douglas voldeed de vroegere baas Harry Stonecipher precies aan het vereiste profiel.

Het terughalen van voormalige topmanagers heeft dus duidelijk voordelen voor bedrijven die behoefte hebben aan stabiliteit of beproefde methodes uit het verleden. Maar er kleven ook duidelijke nadelen aan als bedrijven moeten innoveren om te kunnen groeien.

Coca-Cola behoort waarschijnlijk tot deze laatste categorie. De omzet van zijn kerndivisie voor frisdranken groeit nauwelijks. De divisies voor mineraalwater en exclusieve dranken deden dat wel, maar krijgen het ook steeds moeilijker. De raad van commissarissen voelde zich blijkbaar veiliger met een paar vertrouwde handen aan het roer. Deze houding zou wel eens doorslaggevend kunnen worden bij de benoeming van nieuwe topmanagers. Maar de tijd zal uitwijzen of de commissarissen van Coca-Cola zichzelf hebben gerustgesteld ten koste van de rendementen voor aandeelhouders.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.