Nieuwe top moet Alitalia zien te redden

Een nieuwe topman bij AIitalia, de tweede in drie maanden, moet de wankelende Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij van de ondergang redden. Beleggers en vakbonden juichen.

Gisteren kwam de Italiaanse regering met een vijfpuntenplan, dat voorziet in onder meer vervanging van het topmanagement, nieuwe investeerders en reorganisatie van de ondernemingsstructuur. De werkgelegenheid voor 21.000 man personeel zou vrijwel gehandhaafd blijven.

De vakbonden, die met stakingen bitter verzet boden tegen Alitalia's vorige saneringsplan, gingen gisteren snel met het nieuwe plan akkoord.

Analisten typeerden het plan gisteren als vaag. Toch juichten vanmorgen beleggers. Op de beurs van Milaan steeg de koers van Alitalia met 19 procent. Alitalia is voor 62,4 procent in handen van de Italiaanse staat. De vorige directie wilde door diep te snijden in de werkgelegenheid drastisch besparen op de kosten. Alitalia leed vorig jaar 511 miljoen euro verlies en dit jaar al 200 miljoen euro.

Afgelopen woensdag waarschuwde Alitalia dat er nog maar 200 miljoen euro in kas zat. Maar zelfs een verwaterd saneringsplan van de directie oogstte bij de vakbonden geen genade, die met stakingen hun wekenlange verzet kracht bijzetten. Het sociale conflict kost Alitalia naar verluidt 40 miljoen euro en deed wegens de honderden geschrapte vluchten tienduizenden passagiers stranden.

De nieuwe topman is Giancarlo Cimoli, voormalig topman van de Italiaanse staatsspoorwegen, die volgens waarnemers een goede reputatie heeft. Hij moet aan het derde saneringsplan op rij beginnen, nadat twee voorgangers met hun saneringsplan door de vakbonden beentje zijn gelicht. De vakbonden maken volgen sommige analisten feitelijk de dienst uit bij Alitalia.

In de zomer van 2002 kreeg Alitalia steun van de Italiaanse staat via een converteerbare obligatie en nieuwe aandelen ter waarde van in totaal 1,43 miljard euro, waarvan de staat 62,4 procent voor zijn rekening nam. De steun baatte Alitalia niet.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, heeft de regering-Berlusconi deze week gewaarschuwd dat zij er streng op zal toezien dat met nieuwe financiële steunplannen geen Europese concurrentieregels worden overtreden. De regering van premier Berlusconi lijkt volgens waarnemers met het oog op lokale verkiezingen in juni vooral gekozen te hebben voor een politieke oplossing voor het wankelende nationale symbool.

Of het nieuwe saneringsplan de werkelijke redding zal betekenen voor Alitalia, wordt door financiële analisten sterk betwijfeld. ,,Ik denk dat het een ramp is voor het Italiaanse kapitalisme als Alitalia overleeft'', zei vandaag een cynische luchtvaartanalist van Dresdner Kleinwort Wasser tegen de Wall Street Journal, daarbij wijzend op de invloed van de vakbonden bij Alitalia.