Namaak plaagt de Chinese auto-industrie

Door de expansie van de Chinese automarkt, waar de verkoop van nieuwe auto's in zes jaar groeide van 484.000 naar 2,1 miljoen eenheden, hebben alle industriële spelers de grootste moeite aan de vraag te voldoen. Dat heeft inmiddels tot een nieuw fenomeen geleid: ongeoorloofde namaak van originele onderdelen en zelfs complete auto's.

Alle grote westerse autofabrikanten met een Chinese productievestiging worden dagelijks geconfronteerd met een grote aanvoer van reparatieonderdelen die zonder toestemming van VW, PSA Peugeot Citroën, Honda, GM of Ford in kleinere fabrieken worden aangemaakt.

Industriële vervalsing schijnt een algemeen Chinees probleem te zijn. Volgens een onderzoek uit 2003 bedroeg de totale waarde aan vervalste producten tussen 16,2 en 20,3 miljard euro. Hoe groot daarin het aandeel van auto-onderdelen is, vermeldt het onderzoek niet. Maar met name illegaal geproduceerde carrosseriedelen en voorruiten worden in China zonder schroom voor `origineel' verkocht.

Tot nu toe legde de Chinese overheid nauwelijks boetes op aan bedrijven die zich aan dit soort plagiaat schuldig maken. Dat werkte inmiddels grensverleggend. Onder de negentien kleine lokale Chinese autofabrikanten (met elk een jaarproductie van soms maar enkele honderden auto's) zijn er een paar die schaamteloos uit genoemde vervalste onderdelen en ingekochte motoren, versnellingsbakken en assen complete auto's van gerenommeerde merken – voornamelijk bestelwagens – onder eigen naam namaken.