Een dieselmotor? In een Gran Turismo?

Wat is dit toch een prachtig getekende auto! Die gedachte borrelt in je op wanneer je voor het eerst de Alfa GT ontwaart. Op beide zijden van de gestrekte flanken zijn kleine maar niet te missen schildjes met de naam van de ontwerper gemonteerd. Ditmaal is het Bertone, een van Alfa's huiscouturiers.

Denk nu niet dat het ontwerp door Giuseppe `Nuccio' Bertone is getekend. De levensgenieter is al weer een tijdje niet meer onder ons en heeft tijdens zijn leven amper een potlood of tekenstift aangeraakt. Het was een rasechte entrepreneur met veel politieke connecties, die een alert oog bleek te hebben voor aankomende ontwerptalenten. Met namen die klinken als waren het voetballers uit de Italiaanse serie A: Scaglione, Giugiaro en Gandini. Zij maakten vaak schitterende ontwerpen voor voornamelijk Britse, Franse en Italiaanse automerken.

Na het vertrek van Gandini, begin jaren tachtig, worden de auto's door een team ontworpen. De bekendste modellen uit de laatste periode zijn de Citroen XM en de geniale BX.

Het ontwerpbureau Stile SpA Bertone had ditmaal niet de vrije hand, want hoe de voorzijde er uit moest zien, was al van tevoren bepaald. Alfa Romeo is, zoals bijna elke autofabrikant, in zwaar weer beland en middelen om nieuwe modellen te ontwikkelen zijn even niet voorradig. Al langer lopende modellen worden daarom van een nieuwe neus voorzien, in navolging van premier Berlusconi, die recentelijk zijn derde facelift heeft gehad. Om daarmee de interesse van koper en kiezer op peil te houden.

Die neus met de alsmaar forser getekende radiatorgrill is het bewijs dat we hier met een heuse Alfa van doen hebben. Wanneer dit groeitempo wordt volgehouden, zal het chromen logo over enkele jaren de gehele motorkap bedekken. Het ditmaal volledig nieuw ontworpen koetswerk waarin spaarzaam gebruik is gemaakt van glas en chroom, is een lust voor het oog. Het is een intrigerend spel van kaarsrechte en gebogen lijnen. En een bedrieglijk simpel maar geraffineerd gelijnd achterwerk waar een echte autoliefhebber achter zal gaan rijden om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten.

Na deze eerste, geslaagde kennismaking gaan we over tot het inspecteren van wat er zich zoal onder en in het koetswerk bevindt. De bodemplaat en het onderstel zijn, evenals de motor, in hun geheel overgenomen van de Alfa 156 die al geruime tijd op de markt is. Het interieur is afkomstig uit het instapmodel van Alfa, de 147.

Dat is een goedkope oplossing, die een idem indruk maakt. Want stel, u doet zich na jaren van buffelen deze fraaie auto cadeau, blijkt u zich warempel in de auto van een van uw ondergeschikten te bevinden. Dezelfde inschattingsfout maakte ook aartsrivaal Pininfarina, door de beeldschone Peugeot 406 Coupé het interieur van het beduidend goedkopere sedanmodel mee te geven.

In het dashboard bevinden zich te klein uitgevallen en matig vormgegeven klokken, met de kwaliteitsuitstraling van een campingservies. Er is een overdaad aan knopjes, metertjes, aan nutteloze informatie en het rommelige middenconsole maakt het er allemaal niet beter op. Deze auto verdient een origineler interieur.

De stoelen van het formaat seniorenzetel zijn buitengewoon comfortabel. Achterin bevinden zich twee heuse zitplaatsen voor grote kinderen of klein uitgevallen volwassenen. Door de vorm van de achterklep en achterruit is de bagageruimte toereikend en gemakkelijk te bereiken.

Onder de motorkap van deze Gran Turismo bevindt zich een diesel. Jawel, u leest het goed, een heuse diesel. Alfa heeft op dat gebied een naam hoog te houden en waarom eens niet zo'n beresterke motor in het vooronder gelepeld? Wilt u met deze auto het volk op een zomers terras imponeren, bedenk dan wel dat men van onder zo'n koetswerk het machtige gebrul van een bronstig hert verwacht en niet het amechtige vertegenwoordigersgeklop van een diesel. De aloude, prachtig klinkende zescilinder is de mooiste combinatie met deze auto. De diesel is weliswaar krachtig, zuinig en maakt daarbij een nog niet eens zo onaardig geluid, maar past eenvoudigweg niet bij een als GT bedoeld voertuig. De carrosserie- en interieurdelen zijn kraak- en rammelvrij gemonteerd, op stuur- en weggedrag is amper iets aan te merken. Keurig maar wel erg voorspelbaar, en met een scala aan elektronische hulpmiddelen wanneer er schade dreigt. Maar wordt het niet eens tijd dat Alfa terugkeert naar het pure, ongefilterde autorijden van weleer en vanaf het eerstvolgende, volledig nieuwe model, de achterwielaandrijving weer in ere herstelt?