Schremmp blijft tot 2008 topman Daimler

Jürgen Schrempp blijft tot 2008 bestuursvoorzitter van 's werelds vijfde autoconcern, DaimlerChrysler. Ondanks problemen bij de Japanse dochter Mitsubishi, waarin DaimlerChrysler een controlerend belang heeft. Vorige week werd tegen de zin van Schrempp besloten dat DaimlerChrysler geen nieuwe investeringen in Mitsubishi doet voor een noodzakelijke reorganisatie. Dit bracht speculaties op gang als zou Schrempp voortijdig bij Daimler vertrekken. Tijdens een telefonisch interview met onder meer de Duitse krant Stuttgarter Zeitung en de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vertelde Schrempp echter dat hij zich neerlegt bij de beslissing Mitsubishi niet van een nieuwe kapitaalinjectie te voorzien.

Wel verklaarde Schrempp dat het controlerend belang in de Japanse autofabrikant essentieel is voor Daimler om zowel met vrachtauto's als personenwagens wereldwijd te kunnen opereren. Schrempp noemde het ,,bemoedigend'' dat de jaren kwakkelende dochter Chrysler weer winst maakt en voorspelt voor 2005 ook een winstherstel bij Mitsubishi.

Schrempp ging ook in op de interne problemen bij DaimlerChrysler, waar een deel van het management zich tegen hem heeft gekeerd. Het kostte onder meer Wolfgang Bernard de kop, die te horen kreeg dat hij niet de baas zal worden bij Mercedes-Benz, Daimlers belangrijkste divisie. ,,Een moeilijke beslissing'', aldus Schrempp, die zegt dat binnenkort een nieuwe directeur van Mercedes-Benz zal worden benoemd in de plaats van Jürgen Hubbert, die met pensioen gaat.

De Japanse politie heeft gisteren in Tokio zeven voormalige werknemers gearresteerd van Mitsubishi Fuso Truck & Bus, een dochteronderneming van Mitsubishi die vrachtwagens en bussen maakt. Zij zouden een rapport over een fataal vrachtwagenongeluk hebben vervalst. Mitsubishi Fuso is voor 65 procent in handen van DaimlerChrysler.

De inval van de politie houdt verband met een onderzoek naar de oorzaak van een fataal ongeluk in januari 2002. Een vrouw overleed nadat ze was geraakt door een wiel dat van een vrachtwagenoplegger vloog. Haar twee zoons raakten daarbij gewond.

Mitsubishi wees het ongeluk in een speciaal rapport toe aan een onderhoudsfout, terwijl bekend was dat het om een structurele fout in de wielassen ging. Uiteindelijk moest het autoconcern tienduizenden vrachtwagens terughalen wegens een ontwerpfout van de wielassen.

De politie heeft de identiteit van de gearresteerde personen niet bekendgemaakt, maar volgens de media zou een van hen voormalig directeur van Mitsubishi Fuso, Takashi Usami, zijn.