Laatste, bescheiden winst voor KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het laatste jaar als zelfstandig bedrijf een nettowinst geboekt van 24 miljoen euro. Over het boekjaar 2002-2003 leed het bedrijf nog een recordverlies van 416 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Leo van Wijk sprak vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers van ,,een zeer turbulent jaar'' voor de internationale burgerluchtvaart door de oorlog in Irak en het sars-virus. Desondanks boekte KLM, sinds gisteren deel van de Franse holding Air France-KLM, over het boekjaar 2003-2004 (dat tot eind maart loopt) een operationele winst van 120 miljoen euro. De omzet daalde van 6,48 miljard euro naar 5,87 miljard.

Na de grote verliezen over 2002-2003 besloot de directie scherp in de operationale kosten te snijden. KLM wist de totale uitgaven terug te brengen met 17 procent, van 6,9 miljard euro naar 5,7 miljard. Belangrijkste bezuiniging betrof het terugbrengen van het personeelsbestand, van ruim 34.000 naar 31.000. Deze sanering is nog in volle gang; uiteindelijk moeten 4.500 arbeidsplaatsen verdwijnen. Verder werd een reductie van de capaciteit (aantallen stoelen) voor passagiersvluchten doorgevoerd, waardoor de gemiddelde bezetting van de vliegtuigen omhoogging.

Alle vier de divisies van de KLM Groep (passagiersvervoer, vracht, charter/low cost en techniek & onderhoud) hadden het afgelopen boekjaar een lagere omzet dan het jaar daarvoor. Alleen bij de divisie passagiersvervoer verbeterde het resultaat ondanks de lagere omzet. Dochterbedrijf Transavia/Basiq Air had het afgelopen jaar sterk te lijden onder de concurrentieslag die woedt onder goedkope maatschappijen, waardoor het bedrijfsresultaat met 12 miljoen euro daalde tot 16 miljoen euro. Verkoop van Transavia sloot Van Wijk uit. ,,De low cost blijft een integraal onderdeel van onze strategie vanuit Nederland.''

Nu KLM een onderdeel is geworden van Air France-KLM worden geen aparte cijfers meer bekendgemaakt. Zowel de vervoersaantallen als de financiële data worden geconsolideerd in de holding. Van Wijk wilde vanmorgen ook geen totale prognose meer geven voor KLM over 2004.