Film

Les invasions barbares

Les invasions barbares van de Franstalig Canadese regisseur Denys Arcand is op te vatten als een vervolg op zijn Le déclin de l'empire Américain uit 1986, maar ook los is de film zeer goed te zien.

Visueel is hij misschien niet zo interessant, het is meer een praatfilm, maar het scenario is precies, rijk en meeslepend. De vriendengroep uit Le déclin is ouder geworden en heeft zijn jaren-zestig illusies grotendeels verloren. Alle `ismen' hebben ze afgewerkt, met geen ervan hebben ze de wereld verbeterd. En nu staan ze om het ziekbed, het sterfbed van hun vriend, geschiedenisleraar Rémy. Daar is ook zijn zoon, de harde beurshandelaar Sébastien en zijn vriendin, die denken dat met geld alles te koop is – wat tot op zekere hoogte waar blijkt in de film – en dat liefde een kwestie van zakelijke afspraken is. Arcand laat er geen twijfel over bestaan waar zijn sympathie ligt, vooral door een laatste, weemoedige blik op de boekenkast van Rémy, maar dringt nergens zijn visie hinderlijk op. Ondanks alle treurnis over le condition humaine is Les invasions barbares een rijke, zeer geestige film vol prikkelende gedachten.

Les invasions barbares. Regie: Denys Arcand. Met: Rémy Girard, Stéphane Rousseau, Marie-Josée Croze, Dorothée Berryman, Louise Portal, Dominique Michel. In: 14 bioscopen.

Kitchen Stories

In Noorwegen onderzochten statistici vlak na de oorlog het gedrag van vrijgezellen in hun keuken. Bent Hamer ontvouwt in Kitchen Stories (Salmer fra køkkenet) op basis van dit gegeven een droge intrige vol droge humor, die nergens koket wordt, nergens naar de Jiskefet-pret afdrijft, nooit absurd is, alleen maar absurd líjkt omdat-ie volkomen origineel is. Hamer is een man die een grap vertelt en daarbij zijn gezicht in de plooi houdt.

Regie: Bent Hamer. Met: Joachim Calmeyer, Bjørn Floberg, Tomas Norström, Reine Brynolffson, Lennart Jähkel. In vier bioscopen.

Belhamels

Het oeuvre van jeugdfilmmaker Henk van der Linden lijkt aan een tweede leven toe. Nadat het Cinekid-festival vorig jaar een retrospectief aan de veel-filmer wijdde, is in de meivakantie een festival in Brabantse filmtheaters. Te zien zijn o.m. De avonturen van Pietje Bell (1964), Dik Trom weet raad (1976) en Sjors en Sjimmie en de Gorilla (1966) en Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn (1977). Ook acteurs uit de films zijn aanwezig.

Kinderfilmfestival `Belhamels en Deugnieten. Kinderfilms van Henk van der Linden'. T/m 12 mei in zeven Brabantse filmtheaters. Inl 076 5303198 of www.brabantfilm.nl

Tsai Ming-liang

Filmtheater Lux in Nijmegen een Taiwanees filmprogramma, waarin de films van Tsai Ming-liang centraal staan. Op het programma staan Rebels of the neon God, Vive l'amour, The hole, The river, What time is it there? en Ming-liangs laatste, in Nederland alleen tijdens het filmfestival van Rotterdam vertoonde film Goodbye, Dragon Inn. De speelfilms worden vertoond in een programma dat verder vooral Taiwanese documentaires omvat, die begrip voor het land moeten kweken.

Retrospectief Tsai Ming-liang. T/m 12 mei in Lux, Nijmegen. inl. www.lux-nijmegen.nl

The Mother

Karakterstudie van een oudere vrouw en haar egocentrische kinderen. Op basis van het meedogenloos scenario van Hanif Kureishi maakte Roger Michell een fijnzinnige film. De beklemming van de weduwe May (prachtrol van Anne Reid) is voelbaar. Haar verlossing uit het keurslijf van haar moederschap, dankzij de lichamelijke liefde van de klusjesman Darrin (Daniel Craig), is bevrijdend maar kort. De diepte waarin ze daarna valt is peilloos.

The Mother. Regie: Roger Michell. Met: Anne Reid, Daniel Craig, Cathryn Bradshaw, Peter Vaughan. In: 8 bioscopen.