Verplaatsing ICT kost banen

Het verplaatsen van ICT- en andere activiteiten naar lagelonenlanden als India en China gaat dit jaar naar verwachting ongeveer 15.000 banen in Nederland kosten.

Dat blijkt uit een vanmorgen gepubliceerd onderzoek van Ernst & Young onder 628 directeuren, managers en deskundigen.

Vooral de softwareontwikkeling, de helpdesk en callcenter worden uitbesteed aan lagelonenlanden, zo is de verwachting van de ondervraagden.

Binnen de organisatie van ongeveer 16 procent van de respondenten, zijn al onderdelen verplaatst naar andere landen, het zogenoemde offshore outsourcing. Zo'n 15 procent is in de toekomst van plan ook tot uitbesteden van werk over te gaan.

,,Het is in de hedendaagse globalisering van het bedrijfsleven en lokale economische omstandigheden zoals druk op kosten niet meer vanzelfsprekend dat nieuwe banen in eigen land worden gecreëerd of dat banen worden behouden. Steeds vaker worden goederen in andere landen gemaakt, of diensten aan lagelonenlanden uitbesteed'', constateert J. Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership.

Shell en ABN Amro gaven eerder al aan dat zij een deel van hun ICT-werkzaamheden willen verplaatsen naar India. Dat land is zich aan het ontpoppen tot een grootmacht op het gebied van informatietechnologie. De lonen van Indiase ICT-specialisten liggen stukken lager dan die van hun Westerse collega's. ABN Amro en ING zijn al actief in India.

Maar ook op andere werkterreinen is er hooggekwalificeerd personeel te vinden in India. Grote Amerikaanse banken hebben India eveneens ontdekt en hebben er financiële analisten op de loonlijst staan voor het produceren van analistenrapporten over bedrijven en sectoren.

Ook werken er al veel Amerikaanse bedrijven met Indiase callcenters. Vanuit deze belcentra benaderen Indiase werknemers, vaak met een ingestudeerd Amerikaanse accent, Amerikaanse consumenten voor de verkoop van diensten en producten, of voor het wijzen op betalingsverplichtingen.