`Hartelijk welkom' Air France-KLM

Bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta en zijn KLM-collega, Leo van Wijk, hebben vanochtend persoonlijk op de Euronext-beurs van Amsterdam de notering van het aandeel Air France-KLM ingeluid. Om kwart over negen sloeg Spinetta de symbolische gong op de oude beursvloer en verscheen de eerste koers van het nieuwe aandeel op de schermen: 14,89 euro voor een aandeel, 1 euro voor een warrant.

`Euronext welcomes Air France-KLM on its cash market and derivates market' stond er op een groot informatiebord. Die benaming is feitelijk niet correct, want het gaat om de Air France aandelen die nieuw zijn aan de Amsterdamse beurs. Het KLM-aandeel blijft voorlopig nog apart aan de beurs genoteerd, aangezien afgelopen maandag, bij het sluiten van de aanbiedingstermijn `slechts' 89,22 procent van de KLM-aandelen door de bezitters werd aangeboden. Pas bij 95 procent kan de wettelijke procedure voor het van de beurs halen van het aandeel KLM in gang worden gezet. ,,Air France-KLM is nog geen juridische entiteit, maar wel een economische. Daarom hebben we alvast gekozen voor de volledige benaming'', zei Duco Wildeboer van Euronext.

De aanbiedingstermijn voor de resterende aandelen KLM is verlengd tot 21 mei. Als de 95 procentsnorm wordt gehaald duurt het nog ongeveer drie weken voordat het aandeel KLM van de beurs verdwijnt, om na de zomer, als de integratie van Air France en KLM is voltooid, terug te keren onder de noemer Air France-KLM. ,,Onze onderneming zit nu nog in een tussenfase'', aldus Ruud van der Vlugt, `vice-president reporting en control' van KLM. ,,De activiteiten van Air France zakken nu over het hele concern heen. Ergens in de zomer is dit proces voltooid en kunnen we pas spreken van het bedrijf Air France-KLM.''

Leo van Wijk, die onder Spinetta de tweede man in de nieuwe holding wordt, zei vandaag ,,gemengde gevoelens'' te hebben over de notering. Bij de KLM-bestuursvoorzitter bestaat weemoed over het verlies van de zelfstandigheid van KLM dat zelfstandig niet zou kunnen overleven.

De overname van KLM door Air France is de eerste grote grensoverschrijdende fusie in de luchtvaart en creëert de grootste luchtvaartmaatschappij (naar omzet) ter wereld. KLM heeft in de holding een ondergeschikte positie met een belang van 19 procent, tegen 37 procent voor Air France. Over 2002 leed KLM een aanzienlijk verlies van 460 miljoen euro. Morgen komt KLM met jaarcijfers over het jaar 2003/2004, voor het laatst als zelfstandig bedrijf.

    • Lolke van der Heide