Sterke groei bij Numico in West-Europa

Baby- en ziekenhuisvoedingsbedrijf Numico heeft in het eerste kwartaal een flinke groei laten zien van omzet en winst. In veel West-Europese landen veroverde zijn babyvoedingsmerk Nutricia marktaandeel.

Ook de verkoop van de zwaar verliesgevende Amerikaanse vitaminebedrijven vorig jaar droeg bij aan een verdrievoudiging van de nettowinst tot 48 miljoen euro. De vergelijkbare omzet klom met 8 procent naar 402 miljoen euro, zo maakte de onderneming vanochtend bekend.

,,De tent is nu vrij goed op orde'', zei bestuursvoorzitter J. Bennink in een toelichting. ,,We laten zien dat we groeien en dat we meer kunnen groeien dan onze concurrenten. De resultaten zijn een goed begin van het jaar.'' De beurs reageerde vanochtend met een koersstijging van het aandeel Numico met 3 procent tot 24,05 euro en was daarmee het best presterende fonds op de Amsterdamse Euronext.

Een van de oorzaken van de verbeterde resultaten voor babyvoeding zijn de sluiting van drie van de zestien fabrieken in West-Europa die babyvoeding maken. Dit jaar sluit Numico nog minimaal twee fabrieken. Uiteindelijk sluit het bedrijf zeven vestigingen. Bovendien maakte het bedrijf bekend een fabriek te willen afstoten in Kampen. Het concern praat al met een geÏnteresseerde partij.

De omzet van babyvoeding in West-Europa groeide met 2,3 procent. Dat is de sterkste toename in twee jaar. Bennink liet weten dat de omzetgroei vooral kwam door andere verpakkingen en introductie van nieuwe smaken. Buiten Europa namen de verkopen flink toe in Rusland en Indonesië. Een deel van de toegenomen omzet was te danken aan de 20 procent hogere marketinguitgaven. Het bedrijf verwacht ook de rest van het jaar meer uit te geven aan reclame.

De divisie ziekenhuisvoeding, in grootte de helft van de divisie babyvoeding, verkocht met 138 miljoen euro bijna 13 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2003. In Frankrijk bereikte het bedrijf de nummer twee marktpositie. De winstmarge groeide ten opzichte van 2003 verder naar 28 procent. Dat is hoger dan de marge van 21 procent bij babyvoeding.

Het eigen vermogen verbeterde in de eerste drie maanden van 469 miljoen euro negatief eind 2003 naar 414 miljoen euro negatief eind maart. ,,Binnen twee tot drie jaar moet ons eigen vermogen weer positief zijn'', vertelde financieel bestuurder J. Huët. Hij blijft bij zijn verwachting dat de omzet dit jaar toeneemt met 6 à 8 procent en het bedrijfsresultaat rond 10 procent.