Overname van KLM is nu definitief

Een grote meerderheid van de aandeelhouders van KLM heeft gisteren haar aandelen aangeboden aan Air France. De Franse luchtvaartmaatschappij heeft vandaag haar bod onvoorwaardelijk gemaakt.

De overname van KLM door Air France is hiermee definitief. Van de 41.762.597 aandelen KLM, die genoteerd staan aan twee Euronext-beurzen (Parijs en Amsterdam) en aan de New York Stock Exchange, was gisteravond 89,22 procent aangeboden aan Air France. Een aanmelding van 70 procent was nodig om de overname te kunnen uitvoeren. Voor de overgebleven aandelen bestaat een na-aanmeldingstermijn tot 21 mei.

Om het aandeel KLM van de beurs te kunnen halen heeft Air France een wettelijke 95 procent nodig. Nu dit niet is gehaald, blijft het aandeel KLM voorlopig genoteerd, naast het aandeel Air France dat morgen door de topmannen van beide concerns aan de Amsterdamse beurs officieel zal worden gelanceerd.

,,Het is eigenlijk een vreemde situatie'', zegt analist Richard Brakenhoff van Zakenbank Kempen, ,,in de praktijk zijn de twee bedrijven vrolijk bezig alles samen te voegen, terwijl er nog steeds twee aparte noteringen bestaan.'' De na-aanmeldingstermijn kan overigens ,,eindeloos'' worden verlengd, maar Brakenhoff verwacht dat de meeste van de laatste aandeelhouders die hun aandelen gisteren nog niet hadden aangeboden de komende weken wel overstag zullen gaan, zodat de cruciale 95 procent alsnog wordt bereikt.

De Vereniging van Effectenbezitters VEB kwam vorige maand in verzet tegen wat zij zag als een te lage prijs voor de KLM-aandelen. Maar de VEB verloor een kort geding waarin de vereniging een uitstel van de inschrijving had geëist. Gelet op het grote aantal KLM-aandelen dat sinds gisteren is aangeboden delen weinig bezitters de zorgen van de VEB.

Air France en KLM gaan nu bezig met de voorgenomen oprichting van hun nieuwe houdstermaatschappij onder de naam Air France-KLM, waarvan beide ondernemingen als werkmaatschappijen deel zullen uitmaken. KLM krijgt in de holding een belang van 19 procent, Air France 37 procent, terwijl 43,7 in handen van de Franse staat komt. Door de overname van KLM door Air France loopt het belang van de Franse staat terug van 54 tot 43,7 procent, waarmee privatisering een feit is. De bestuursvoorzitter van Air France, Jean-Cyril Spinetta – de nieuwe topman van de aanstaande holding – zei in een vraaggesprek met de Britse zakenkrant Financial Times vandaag te verwachten dat de Franse staat zijn belang de komende maanden verder zal verkleinen tot ongeveer 20 procent.

Air France-KLM wordt naar omzet (19 miljard euro) de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld; in verkeersvolume zal het de vierde zijn, na drie Amerikaanse bedrijven.