Norrington leidt martiaal vredesleger van Beethoven

Als een generaal voor zijn troepen salueerde de Britse dirigent Sir Roger Norrington gistermiddag in De Doelen voor het Rotterdamse publiek na de opening van het jaarlijkse Beethovenfestival van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met de Negende symfonie. Norringtons `at your service'-gebaar geldt tot en met vrijdag, dan dirigeert hij nog een herhaling van dit concert. Morgen leidt Norrington een uitvoering van de Missa solemnis, waaruit gisteren enkele delen klonken. Donderdag dirigeert hij een concert met het Eerste pianoconcert, het Septet voor strijkers en blazers en de Eerste symfonie, een reconstructie van een concert dat Beethoven gaf op 2 april 1800.

Het concert van gisteren, dat begon met de ouverture Die Weihe des Hauses, was een reconstructie van het concert dat Beethoven in Wenen organiseerde op 7 mei 1824, eindigend met de wereldpremière van de Negende symfonie. Het `Alle Menschen werden Brüder' uit het slotdeel Ode an die Freude is 180 jaar later het Europese volkslied, dat zaterdag op vele plaatsen klonk vanwege de uitbreiding van de Europese Unie met tien landen.

Maar nergens zal het zó opmerkelijk martiaal hebben geklonken als gisteren in Rotterdam. Norrington, de authentieke Beethovenspecialist met zijn strikte opvattingen over tempi, leidde een uitvoering die zoveel mogelijk moest klinken als de première. De orkestbezetting was kleiner dan nu normaal bij een symfonieorkest en de uitzonderlijk flexibele Rotterdamse musici imiteerden met opmerkelijk gemak de klank van een authentiek orkest met een hoofdrol voor de roerige paukenroffels.

Hier trok een vredesleger ten strijde en Norrington kreeg er steeds meer plezier in. Hij danste, stampte en sprong als Leonard Bernstein en keek vaak achterom de zaal in, of wij wel hoorden hoe anders en hoe bijzonder het was. Natuurlijk hoorden we dat, Sir Roger. Het was hóógst bijzonder, had Beethoven het ooit maar zó gehoord. We hoorden ook hoe uitstekend het Nederlands Concertkoor en de solisten waren: vooral sopraan Meagan Miller en tenor Christian Elsner, naast mezzo Ingeborg Danz en bas Klaus Mertens.

Koor en solisten zongen tevoren zeer geconcentreerd Kyrie, Credo en Agnus Dei uit de Missa solemnis, eindigend met het `Dona nobis pacem', Geef ons vrede, de samenvatting van het `Alle Menschen werden Brüder'. De complete Missa solemnis is op 4 mei niet alleen passend repertoire, ook plechtig.

Beethoven Festival met Rotterdams Philharmonisch Orkest, Ned. Concertkoor en solisten o.l.v. Roger Norrington. Gehoord: 2/5 Doelen Rotterdam. Herh.: 7/5. Volgende concerten: 3 en 5/5 kamermuziek in Jurriaanse Zaal; 4/5 Missa solemnis; 6/5 Pianoconcert nr 1, Septet, Symfonie nr 1. Res.: (010) 2171717.