Verlies voor Volkswagen in Amerika

Het Duitse Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, heeft het afgelopen kwartaal een operationeel verlies geleden van 235 miljoen euro in de Verenigde Staten, de grootste automarkt ter wereld.

Het verlies is vooral ontstaan doordat Volkswagen weigerde de prijzenacties van zijn concurrenten te volgen, waardoor de omzet met 14 procent daalde. Ook de hoge koers van de euro ten opzichte van de dollar maakt het moeilijk voor Europese autofabrikanten op de Amerikaanse markt. Een jaar geleden maakte Volkswagen in de VS nog een winst van 58 miljoen euro in het eerste kwartaal.

Voor het gehele concern daalde de kwartaalwinst met 87 procent tot 26 miljoen euro op een 6 procent hogere omzet van 21,9 miljard euro. Volkswagen zegt dat de winst gedrukt wordt door de hoge kosten van de introductie van nieuwe modellen, zoals de Audi A6, de Seat Altea, de Volkswagen Caddy en de Skoda Octavia. Ook heeft het concern problemen in Noord-Amerika, bij zijn divisie bedrijfswagens en in China. China is op Duitsland na de belangrijkste markt voor Volkswagen, maar de operationele winst daalde er met 37 procent tot 106 miljoen euro.

Topman Bernd Pischetsrieder noemde het afgelopen kwartaal ,,miserabel'' en kondigde al eerder aan dat het concern 4 miljard euro moet gaan besparen en 5.000 banen zal schrappen. Volkswagen herhaalde de prognose dat het dit jaar rekent op een operationele winst die hoger uit zal komen dan de 2,5 miljard euro van 2003. Beleggers reageerden daar positief op: de koers steeg 0,4 procent tot 36,75 euro. Sinds begin januari heeft het aandeel Volkswagen 17 procent aan waarde verloren. Het is het op één na slechtst presterende aandeel van de dertig Duitse fondsen die onderdeel zijn van de Dax-index.

,,Volkswagen is het dieptepunt voorbij, maar het verdient nog steeds geen geld met zijn belangrijkste merk'', zei analist M. Brück van de Duitse zakenbank Metzler tegen persbureau Bloomberg. ,,Ik zie geen reden om er geld in te stoppen.''