`Zo kun je echt niet met klanten omgaan'

Jezelf presenteren als topmanager bij ABN Amro, onder het oog van camera's en jury. Het klinkt als een imitatie van Idols en Big Brother. Dat is het niet, zegt de bank. ,,Het gaat om de inhoud.''

In een kamer op de 23ste verdieping van de Oval Tower van ABN Amro in Amsterdam zijn bijna-afgestudeerden bezig de beursgang van een `belangrijke klant' voor te bereiden. Dan komt het nieuws binnen dat het bedrijf van deze klant, acteur Winston Gerschtanowitz, iets te maken heeft met kinderarbeid. Paniek bij de drie vrouwelijke en zeven mannelijke studenten (allemaal in pak). Telefoons rinkelen, faxen rollen binnen. ,,Kunnen we Gerschtanowitz bereiken?'' roept een jongen. ,,Volgens mij is het nu belangrijk dat we tegen klanten en pers zeggen dat de berichten over Gerschtanowitz gewoon niet waar zijn'', zegt een meisje. Iemand besluit om de telefoons te blokkeren. In de regiekamer, waar de kandidaten te volgen zijn, wordt gelachen. ,,De hoorn ernaast leggen is natuurlijk not done, je moet altijd bereikbaar zijn'', zegt projectmanager Nicolette Salden.

Afgelopen dinsdag is The Meeting begonnen. Een driedaags spel, waarbij ABN Amro op zoek gaat naar jong talent. De vergelijking met tv-programma's als Idols en Big Brother is snel gemaakt: een groep mensen wordt met tv-camera's gevolgd en beoordeeld door een jury, onder leiding van Jan Peter Schmittmann, de directeur van ABN Amro Nederland. ,,Het is reality. Dat is de enige vergelijking die je met Idols kunt maken'', zegt Salden. ,,Er wordt niemand weggestemd. Het gaat hier om de inhoud.''

Met The Meeting, een concept bedacht door productiemaatschappij IdtV, wil ABN ,,innovatief'' zijn. Maar waarom een spelletje om potentiële werknemers te vinden? ,,Studenten kunnen zien wie en wat ABN Amro is'', zegt Salden. ,,Zo leren ze verschillende kanten van het werken bij een bank kennen. Het cijferwerk komt aan bod, zoals het berekenen van de risico's bij een beursgang, ze leren samen te werken en klantvriendelijk te zijn.'' Natuurlijk is het allemaal fictief en worden situaties overdreven. ,,Normaal doen we over het begeleiden van een klant naar de beurs een half jaar. Deze kandidaten moeten het in drie dagen doen.''

Dat er nog wel wat te leren valt, blijkt na twee dagen uit het juryrapport: `Op deze manier kunnen jullie echt niet met klanten omgaan', `er is gebrek aan structuur' en `de meisjes lijken wel uit de jaren vijftig te komen. Ze doen alleen ondersteunende taken.' Maar, zegt Schmittmann bij de prijsuitreiking, ,,de studenten hebben het commentaar goed opgepakt''.

Ido Gonen (26), de winnaar van vorig jaar, staat nu achter de schermen. Hij werkt inmiddels bij de bank, bij de divisie Corporate Clients. Hij deed in 2003 mee om te kijken of het bankwezen iets voor hem zou zijn. ,,Ik wist dat je bij een bank kon pinnen en dat ik rood stond. Veel meer wist ik er niet van.'' Hij bleek het werken bij een bank interessant te vinden. ,,Het spel The Meeting lijkt ook wel op het werk dat ik nu doe: veel samenwerken en presteren onder druk.''

Gisteren werd de winnaar van dit jaar bekendgemaakt: Diederik Vismans (24), student Finance aan de Universiteit van Amsterdam. Hij had al besloten om het prijzengeld (5.000 euro) met zijn groep te verdelen, dus dat is niet alleen voor hem. Wel maakt hij een goede kans op een baan bij ABN Amro. ,,Deze groep is al door een strenge selectie geweest, dus dit zijn twintig toppers'', vertelt Salden. ABN ziet de winnaar dus graag komen. Maar zou Vismans wel bij ABN willen werken? ,,Dat ga ik zeker overwegen. Ik vond het fucking gaaf hier de afgelopen dagen.''