Kortom, zoals seks is

Waarschijnlijk is het een unicum: man van actrice schrijft een artikel in de krant over zijn gevoelens over een rol van zijn vrouw. Dat stuk schreef de Britse journalist Alexander Linklater drie jaar geleden in The Guardian bij de première van Intimacy, de eerste Engelse film van de Franse regisseur Patrick Chèreau. In de film speelt zijn vrouw, Kerry Fox, de getrouwde amateur-actrice Claire, die elke woensdagmiddag de gescheiden barkeeper Jay (Mark Rylance) bezoekt in zijn haveloze appartement voor anonieme seks. De vrijscènes vallen op door hun troosteloze realisme: van dichtbij gefilmd, met slechts een deel van de lichamen in beeld, chaotisch, soms beangstigend. Kortom, zoals seks is. In Engeland was veel te doen over enkele seconden waarin Fox de penis van Rylance in haar mond neemt. Linklater schreef in de krant: ,,Zonder twijfel was ik, in de onsterfelijke woorden van John Lennon, een Jealous Guy.''

Voor Jay is de woordeloze seks niet genoeg en hij begint Claire te stalken. Hij snapt niet dat een vrouw hetzelfde kan willen als een man: seks zonder complicaties. Ook zijn eigen gevoelens begrijpt hij niet, waardoor hij geen echte intieme relatie met Claire kàn aangaan. Hij bekent de affaire min of meer aan haar echtgenoot, een schitterende rol van Timothy Spall, bekend van de films van Mike Leigh. Toch vervalt de film niet in gemakzuchtig moralisme: een cruciale bijrol wordt vervuld door een homoseksuele, cruisende collega van Jay, die meer begrijpt van anonieme seks dan Jay zelf.

De haveloze woning is een claustrofobische variant van het appartement waarin Marlon Brando en Maria Schneider elkaar ontmoeten in Last Tango in Paris (1972), ook een film die de complicaties onderzoekt van seks zonder intimiteit. De vrijpartijen op de harde, ongemakkelijke vloer en het zwijgend van elkaar wegrollen, lijken een hommage aan Bertolucci's meesterwerk. Intimacy verdient dat predikaat niet. Daarvoor is het verhaal te dun. De film is gebaseerd op enkele korte verhalen van Hanif Kureishi, die te weinig spankracht bieden voor een film van twee uur. Intimacy blijft steken in een momentopname, maar de acteurs – zowel Rylance als Fox zijn fenomenaal – maken veel goed.

Intimacy (Patrice Chéreau, 2001, Fr./Groot-Britannië/Duitsl./Sp.) Canvas, 23.35-1.30