VOORKEUR BEELDENDE KUNST

Vlaamse Pracht

Nu het Rijksmuseum voor een verbouwing zijn deuren heeft gesloten is een groot deel van de Vlaamse verzameling verhuisd naar het Bonnefantenmuseum. Met die schilderijen, de eigen collectie en bruiklenen beschikt het Bonnefanten nu over de grootste collectie Zuid-Nederlandse schilderkunst in Nederland. Op de expositie Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw worden `kleine meesters' en de grootmeesters van de Vlaamse barok Rubens, Van Dyck en Jordaens getoond.

Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Mus, Av Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u.

Albert Eckhout

In opdracht van de gouverneur-generaal van Brazilië, Johan Maurits van Nassau-Siegen, schilderde Albert Eckhout (1610-1666) de lokale bevolking. Deze uitzonderlijke schilderijen hangen samen met ruim twintig andere schilderijen van zijn hand op de eerste expositie die gewijd is aan het oeuvre van deze schilder, In Brazilië, in het Mauritshuis. Eckhouts schilderijen vormen steeds een paar en voorzover het de attributen betreft zijn ze heel precies.

In Brazilië met Albert Eckhout t/m 27 juni in het Mauritshuis, Korte Vijverberg, Den Haag.

Di-za 10-17u, zo 11-17u

Weense avantgarde

De beeldhouwer Fritz Wotruba (1907-1975) was na 1945 de spil van het Oostenrijkse kunstleven. In het Haags Gemeentemuseum is nu een schitterende expositie gewijd aan zijn galerie Würthle. Er zijn beelden van Wotruba zelf, werk van de Oostenrijkse kunstenaars Gustav Klimt, Egon Schiele, Richard Gerstl, Oskar Kokoschka, Josef Hoffmann en van Duitse en Franse tijdgenoten die van invloed waren op de twintigste-eeuwse Weense avant-garde.

Fritz Wotruba en de Weense avant-garde. t/m 4 juli in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Rosemin Hendriks

De tekeningen van Rosemin Hendriks (1968), bijna alle zelfportretten, hebben afmetingen van soms 200 cm bij ca. 170 cm. Omdat ze zo groot zijn is ieder element van het gezicht (neusgat, wimper, ooglid) tot op de millimeter gedetailleerd. Elk onderdeel van het gezicht heeft een verhevigde, zelfstandige aanwezigheid. Vaak werkt Hendriks heel lang aan een tekening. Met potlood tekent zij eerst contouren en vlakken die vervolgens weer worden uitgeveegd. Op het papier ontstaat een waas van uitgevlakte lijnen en grijzige transparante vlekken (bijvoorbeeld voor de mond). Hieroverheen trekt Hendriks in houtskool de definitieve lijnen van het gezicht, haarscherp en zonder aarzelen. De lichtgrijze potloodvlekken functioneren in de uiteindelijke versie als modellering van licht en schaduw, of als accentuering van een detail. Het beginpunt is het zelfportret, door Hendriks zelf met een digitale camera gemaakt. Ze projecteert de foto op het blad papier of tekent hem uit de hand na.

Ze werkt altijd vanuit het linkeroog, van daar uit wordt de toon gezet. Dankzij de toevalligheid van het fotografisch procédé, van die ene opname tijdens een fractie van een seconde, ziet zij steeds nieuwe types, nieuwe versies van zichzelf. Hendriks werkt die types uit: huisvrouw, studente, sportvrouw, moeder. Dit fictieve zelfonderzoek, dit rollenspel in combinatie met die eindeloze aandacht voor de handeling van het tekenen en de formele beheersing van de tekening, heeft een eigenzinnig en meeslepend oeuvre doen ontstaan.

Rosemin Hendriks: tekeningen 1997-2004. In het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. T/m 27 juni. Di-zo 11-17u.

En verder

Charlotte Schleiffert t/m 9 mei Museum Boijmans v Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Vis vitalis; stillevens van Hollandse en Vlaamse meesters, 1550-1700 t/m 9 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di t/m zo 11-17u; Alphonse Mucha, meester van de Jugendstil t/m 23 mei Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Van Corot tot Cézanne t/m 9 mei Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u; Dante Gabriel Rossetti t/m 6 juni in het Van Gogh Museum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. Dag 10-18u.