Jan en Jaap Gidding

In zijn bijdrage op de Achterpagina van 22 april over de Rotterdamse jaren van Willem de Kooning wijdde Rien Vroegindeweij enkele regels aan diens eerste leermeesters, Jaap en Jan Gidding (1887-1955). De Giddings worden hier neergezet als huisschilders die zich toelegden op decoratiewerk, stoffering en glas-in-loodramen. Dat is erg kort door de bocht. Jaap Gidding was een van de meest vooraanstaande vormgevers uit het Nederlandse interbellum. Hij genoot zijn opleiding in Parijs en München en was later bekend in het buitenland door exposities, particuliere opdrachten en door zijn bijdrage aan het Nederlandse paviljoen op de Parijse Wereldtentoonstelling in 1925 en door de Rotterdamse inzending op de Wereldtentoonstelling in Antwerpen in 1930. Jaap Gidding gaf les aan de academies van Rotterdam en Utrecht en was lid van de avant-garde groepering Opbouw, waarvan hij in 1923 voorzitter was.

Vroegindeweij noemt Giddings interieurvormgeving van bioscoop Tuschinski in Amsterdam (1921), maar daarnaast heeft Gidding nog meer belangwekkende interieurs vormgegeven (trouwzaal Rotterdamse stadhuis, tal van bioscopen, theaters en cafés in Rotterdam, ruimtes in het passagierschip de Nieuw Amsterdam in 1938), die intussen verdwenen zijn. Een grote monumentale opdracht was het mozaiek voor het G.J. de Jonghmonument in Rotterdam, nog steeds te bewonderen in het park achter Museum Boijmans Van Beuningen (1937). Ook van Giddings overige toegepaste werk, met name glas en textiel, is nog veel overgebleven en is door verzamelaars zeer gezocht. Volgend jaar wordt in het Museum Boijmans Van Beuningen een overzichtstentoonstelling aan het werk van Jaap Gidding gewijd.