Bezuinigingen bij luchtverkeersleiding

Luchtverkeersleiding Nederland moet verder bezuinigen om het hoofd te kunnen bieden aan stijgende kosten en voortdurend dalende aantallen vliegbewegingen in het Nederlandse luchtruim. Een bestaande personeelsstop wordt gehandhaafd, het aantal vaste medewerkers is het afgelopen jaar gedaald van 1.024 naar 1.007 en moet verder dalen naar 990 eind dit jaar, exlusief het aantal verkeersleiders in opleiding. Er is nog steeds een tekort aan verkeersleiders. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vanmorgen bekend gemaakt bij de presentatie van het jaarverslag van 2003.

Luchtverkeersleiding Nederland heeft voor het derde achtereenvolgend jaar te maken met dalende aantallen vliegbewegingen, zowel passerend vliegverkeer `en route' als vliegverkeer van en naar Schiphol. ,,We hebben een grote deuk opgelopen'', aldus LVNL-directeur Eric Kroese. Als gevolg hiervan heeft de LVNL de heffingen voor luchtvaartmaatschappijen voor de luchtverkeersleiding door het Nederlandse luchtruim vorig jaar verhoogd met ruim 10 procent en voor Schiphol-verkeer met ruim 11 procent.

Volgens de LVNL-directeur staat zijn organisatie onder grote druk van Europese luchtvaartmaatschappijen om de tariefstijgingen beperkt te houden, vooral met het oog op concurrerende luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten. Als gevolg van de zeer versnipperde verkeersleiding in Europa zijn de kosten in Europa zo'n 60 procent hoger dan in Amerika. Kroese hoopt manieren te vinden om de stijgende kosten en dalende aantallen vliegbewegingen niet onmiddellijk door te hoeven berekenen in de tarieven. Met zijn heffingen behoort de LVNL tot de middenmoot in Europa.

De luchtverkeersleiding heeft 2003 niettemin afgesloten met een aanzienlijk kleiner tekort dan het jaar daarvoor. Door kostenbesparingen en door de verhoging van de tarieven kon het tekort beperkt blijven tot 1,2 miljoen euro. In 2002 was het tekort nog 18,6 miljoen euro. Voor het Area Control Center, de algemene verkeersleiding die voor tweederde van de inkomsten verantwoordelijk is, was 2003 het slechtste jaar sinds 2000 wat betreft het aantal afgehandelde vluchten. Datzelfde geldt voor het APP dat het luchtverkeer afhandelt in het naderingsgebied. Het Schiphol-verkeer telde het afgelopen jaar voor LNVNL 203.736 landingen.