DAF-kroonprins met Amerikaans randje

Als afgestudeerd ingenieur scheepvaarttechniek (HTS-opleiding) op de hogere zeevaartschool in Rotterdam bevoer hij tijdens zijn stage de wereldzeeën met de KJCPL, een van de vijf grote lijnrederijen die zijn opgegaan in Nedlloyd. Ook werkte hij zes jaar in de offshore bij Heerema, waar hij zich onder meer bezighield met het leggen van pijpleidingen in Oost-Afrika en op de Seychellen. Maar Aad Goudriaan (44) is in de eerste plaats truckman.

Goudriaan trad in 1987 in dienst van de Eindhovense vrachtwagenfabrikant DAF, waar hij verschillende managementfuncties bekleedde en zowel de teloorgang, de ondergang als de wederopstanding van het bedrijf heeft meegemaakt. Op 1 juni volgt hij de Amerikaan Jim Cardillo op als president-directeur van DAF Trucks, dat vorig jaar 202 miljoen euro winst behaalde op een omzet van 2,5 miljard.

Daarmee komt er na vijf jaar weer een Nederlander aan de top bij DAF, dat in 1996 werd overgenomen door het Amerikaanse Paccar. Paccar bleek de kapitaalkrachtige partner die met zijn Amerikaanse zakelijkheid perfect aansloot bij de gemoedelijkheid en technische expertise uit Brabant, waar DAF onder voormalig topman Cor Baan al had bewezen in staat te zijn geavanceerde vrachtauto's te produceren. ,,Maar onder Paccar is DAF sterk veramerikaniseerd'', zegt voormalig directeur van DAF Fred van Putten, die het bedrijf in 2001 heeft verlaten, om daarna toe te treden tot de raad van bestuur van de Duitse vrachtwagenfabrikant MAN. ,,Ik denk dat die Amerikaanse inslag ook geldt voor Aad. Omdat hij onder Paccar toch de basis heeft gelegd voor zijn carrière. Maar ik kan me veel bij zijn benoeming voorstellen. Ik heb jaren met hem gewerkt. Het is in mijn ogen een echte topper. Laat ik het zo zeggen: het zou me hebben verbaasd als iemand anders dan Aad als topman was benoemd na Cardillo.''

Zelf had Van Putten het wat minder naar zijn zin na de overname van DAF door de Amerikanen. Dat gold ook voor directielid Martien de Louw, die uitweek naar bandenfabrikant Continental. Van Putten: ,,Die Amerikanen zijn enorme controlfreaks. In zo'n klimaat moet je je thuis voelen. Voor mij werd de keus om weg te gaan natuurlijk vergemakkelijkt omdat ik een goede aanbieding op zak had. Maar Aad kon zich in dat Amerikaanse klimaat best schikken. Hij heeft wat dat betreft bij Paccar een volledig Amerikaanse bedrijfsopvoeding gehad. Want ik denk niet dat de Amerikanen de teugels zullen laten vieren. In Aad hebben ze een uitstekend manager die de zaken voor hen onder controle kan houden.''

Niettemin vindt Van Putten het een uitstekende zaak dat DAF is overgenomen door Paccar. Hij sluit zich daarmee aan bij Bert Keulen van vakbond de Unie. ,,Want laten we reëel zijn: als DAF was overgenomen door Scania of Mercedes-Benz was het een heel ander verhaal geweest in Eindhoven'', zegt Keulen. ,,Dan was er niet meer dan een schroevendraaiersfabriek overgebleven in Eindhoven. Paccar heeft dat anders aangepakt. Het heeft Cardillo alleen in Eindhoven neergezet om de eigen investering veilig te stellen. Voor de rest heeft het DAF tamelijk autonoom laten opereren. Goudriaan heeft een grote bijdrage geleverd aan de efficiencyverbetering bij DAF. Hij was de kroonprins. Zijn benoeming is niet meer dan logisch.''

Goudriaan zelf omschrijft de positie van DAF als ,,autonomie in gebondenheid''. DAF heeft een eigen inbreng, maar moet zich wel richten naar de Amerikaanse bedrijfsmores. Goudriaan, die zijn MBA haalde op Nijenrode: ,,Een Sarbanes-Oxley wet, die na het Enron-schandaal is ingesteld, is hier niet nodig. De regels uit die wet worden bij Paccar al bijna 100 jaar gehanteerd.''

Goudriaan kan zich de bezorgdheid bij DAF na de overname door Paccar wel voorstellen. ,,Paccar was een verticaal geïntegreerd bedrijf. Daar bedoel ik mee dat het geen bedrijf was dat eigen assen of motoren maakte. Daardoor leefde hier de vrees dat ook wij een assemblagefabriek zouden worden. Maar door de overname van DAF maakt ook Paccar nu assen en motoren. Alleen de Amerikaanse merken Peterbilt en Kenworth zijn niet verticaal geïntegreerd.''