Bonden slaan groot alarm bij Alitalia

De vakbonden hebben de werknemers van Alitalia opgeroepen voor een ,,algemene mobilisatie''. Er heerst grote ontevredenheid over het uitblijven van regeringssteun voor het noodlijdende concern.

De bonden dreigen het vliegverkeer volledig lam te leggen en willen toegangswegen, start- en landingsbanen van alle vliegvelden in Italië bezetten. ,,We zitten op een kruitvat'', verwoordde de voorzitter van de grootste vakbond Guglielmo Epifani de sfeer onder het personeel. De oproep van de bonden komt een dag voordat de Italiaanse regering zich opnieuw buigt over een reddingsplan voor Alitalia waarover inmiddels al maanden wordt gediscussieerd zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Gisteren werden de onderhandelingen tussen de bonden en Alitalia over het beleidsplan 2004-2006 uitgesteld tot vrijdag.

Alitalia verkeert al tijden in grote problemen. Het bedrijf verliest dagelijks 1,2 miljoen euro en sloot het jaar 2003 af met een verlies van 511 miljoen euro. Een eerder reddingsplan van gedelegeerd bestuurder Francesco Mengozzi, dat voorzag in het ontslag van 2.700 werknemers, stuitte op verzet van vakbonden en politici.

Al jaren scoort Alitalia op allerlei terreinen slechter dan de concurrentie. Beheerste het bedrijf in 1996 nog 75 procent van de binnenlandse markt, in 2003 was dat nog maar 50 procent. Mede als gevolg van de opkomst van de goedkope vliegmaatschappijen. Terwijl Alitalia 231 duizend euro per werknemer verdient, haalt de Italiaanse lage kostenmaatschappij Volare bijna het dubbele binnen. Piloten van Alitalia vliegen maar 477 uur per jaar. Ter vergelijking: bij British Airways ligt dat getal op 631. Een financiële injectie van 1,4 miljard euro die het bedrijf in 2002 nog kreeg, is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Inmiddels ligt er een nieuw herstructureringsplan op tafel dat voorziet in het ontslag van 3.200 van de 21.000 werknemers. Voor 2.100 van hen zouden nog externe contracten beschikbaar zijn. De Italiaanse regering bestudeert intussen of ze de luchtvaartsector te hulp kan schieten met onder meer kortingen op de accijnzen op brandstof en op de luchtvaartbelasting. Maar tegelijkertijd zou ze achter de schermen speculeren op een faillissement van Alitalia om het vervolgens te scheiden in een `best company' waarin het vliegend personeel en het materieel komt, en een `bad company', waarin de schulden en veel overtollig personeel zouden kunnen worden gedumpt. Alitalia zou daarna een herstart kunnen maken.

De voorstellen worden resoluut afgewezen door de bonden. Zij willen niets weten van ontslagen. Zij verwijten de regering het bedrijf te willen liquideren. De Europese Unie eist binnen een week een overzicht van de maatregelen die de regering voor ogen heeft om te controleren of er niet van ongeoorloofde staatssteun sprake is.