ABN Amro: India nieuwe groeiregio

Nederlands grootste bank ABN Amro preludeert op de opening van een vierde thuismarkt in India, naast de grote klantencentra in Nederland, de Verenigde Staten en Brazilië.

Verder komt de bank in de loop van juni met nieuwe plannen voor kostenbesparingen, zoals uitbesteding van activiteiten (outsourcing) en verhuizing van zaken naar het buitenland (offshoring).

Financieel directeur T. de Swaan van ABN Amro weigerde vanochtend in een telefonische persconferentie over de winststijging in het eerste kwartaal te zeggen of de plannen banenverlies opleveren.

De nettowinst van ABN Amro ging in de eerste drie maanden met 35 procent omhoog ten opzichte van de resultaten in het vergelijkbare eerste kwartaal van 2003: 934 miljoen euro nu, 690 miljoen toen. Per aandeel steeg de nettowinst met 30 procent naar 56 eurocent. Ten opzichte van het vierde kwartaal 2003 was de groei gematigder: 9 procent. De Swaan herhaalde de eerdere prognose dat de nettowinst en het bedrijfsresultaat in 2004 hoger zullen uitkomen dan 2003. Hij wil echter tot na het tweede kwartaal wachten met een concrete prognose.

De winst werd in het eerste kwartaal negatief beïnvloed door de teruggang van de inkomsten uit het Amerikaanse woninghypothekenbedrijf. Zowel de marges die de bank daar maakt, als de volumes daalden en ABN Amro ziet vóór het derde kwartaal nog geen margeherstel. De totale baten van de Amerikaanse activiteiten daalden in het eerste kwartaal met bijna 29 procent naar 903 miljoen euro.

ABN Amro trok profijt van lagere reserveringen voor stroppen (195 miljoen, tegenover 323 miljoen in het vierde kwartaal van 2003), hogere inkomsten uit bedrijfskredieten, eenmalige meevallers (115 miljoen euro op de verkoop van een pakket aandelen Bank Austria) en hogere inkomsten in India en China. Voor het eerste presenteerde de bank de cijfers met een nieuwe categorie landen, de zogeheten New Growth Markets, waarin vooral bankzaken voor particulieren in het Verre Oosten zijn gebundeld.

Op vragen of India een nieuwe thuismarkt wordt, gaf De Swaan geen eenduidig aantwoord. ,,Wij zijn zeer gïnteresseerd in dat land. Of het een vierde thuismarkt wordt, hangt ervan af hoe je dat definieert, hoe snel we zelf kunnen groeien en of we daar een overname kunnen doen.'' Voor de besteding van de opbrengst van de verkoop van autoleasebedrijf Leaseplan (2,13 miljard) kijkt ABN Amro naar onder meer India.