Spaghettitopjes in maat 56

De Achterpagina zingt de lof van een aantal bijzondere catalogi. Vandaag de gids van postorderbedrijf Wehkamp, een reclame-technisch meesterwerk.

Laten we het eens over een ambitieus project hebben. Het zou bedacht kunnen zijn door een projectgroep van het Museum van de Nederlandse Samenleving in Veenendaal. Het zou zo mooi zijn, mijmerde die projectgroep, als er eens een totaaloverzicht zou komen van de materiële cultuur anno 2004. De kleren die de mensen zo gemiddeld aanhebben, hun stoelen, de tafels waaraan ze zitten, de bedden en de lakens waarin ze slapen, hun kasten, lampen en geluidsapparatuur. Hun ijskasten, sportspullen, pc's, dvd's, stofzuigers, vorken, messen en wat al niet. Niet het allermodernste, maar juist het gemiddelde. De cultuur van Den Helder en van Apeldoorn. Het zou moeten resulteren in een overzichtswerk met zestigduizend haarscherpe kleurenfoto's. En eigenlijk, zo meende een meerderheid van de groep, zou je die inventarisatie een paar keer per jaar moeten herhalen.

Ja, toen was het museum er snel uit, want een dergelijk mammoetproject zou onbetaalbaar zijn. Luchtfietserij.

Het interessante is dat een commerciële onderneming die taak toch op zich heeft genomen. Want wat is de catalogus van postorderbedrijf Wehkamp anders dan de catalogus van Nederland? In 1.200 pagina's met gedetailleerde kleurenfoto's wordt genadeloos ingezoomd op de wereld die zich achter de doorzonramen bevindt. Een kussen van paars imitatiebont wordt de toeschouwer niet bespaard, en van de computerkast in beukenkleur waarvoor hij het liefst de ogen zou sluiten is elke houtnerf afgedrukt. Dat naturalisme dient trouwens een heel praktisch doel: de klanten moeten zich thuis op de bank een goed beeld kunnen vormen van de look and feel van de kunstleren poef en de vertinde messing kandelaar waarvan ze de aanschaf overwegen. Want elk object dat tegenvalt kan binnen veertien gratis dagen geretourneerd worden – en dat kost Wehkamp alleen maar geld.

Wie de gids doorbladert krijgt een diep ontzag voor het vakmanschap en de nauwgezetheid waarmee die tienduizenden objecten zijn gefotografeerd en van toelichtende teksten zijn voorzien. De toon is feitelijk en informatief, schreeuwerige reclametaal ontbreekt, en ook ingewikkelde dingen – zoals het bouwen van een draadloos computernetwerk – worden simpel uitgelegd.

De cover van de gids is een reclametechnisch meesterwerkje. De klant wordt toegelachen door een vrolijk blond meisje met sproeten. Ze heeft een open gezicht en een mooi gebit, maar haar tanden zijn niet perfect – eigenlijk zijn haar voortanden net iets te lang. Dat die niet bijgevijld zijn is een niet mis te verstane mededeling aan de klanten: we zijn er voor gewone mensen, modern, opgewekt, maar niet perfect. En overwegend blank. Hier en daar is een donker gekleurd model te zien, maar ze zijn op de vingers van twee handen te tellen.

Het sterkste punt van de Wehkampcatalogus is de textiel, en daarbinnen dan weer de damesmode. Het accent ligt op mode die zich al ruimschoots bewezen heeft. Veel T-shirts die bedrukt zijn met fantasiemotieven, broekpakken met stretch en gebreide truien met gehaakte bloemen. Belangrijk is het katern Great Looks, waar ook maatje 42 tot en met 56 een spaghettitop, streepblouse of bodywarmer kan uitzoeken.

Na de sieraden en bodypiercings komt de lingerie. Wie nog niet zo op de hoogte is van de verdiensten van de correctiepanty, de opplakbare borstvergroting en de stringslip die de buik platter maakt kan zich hier terdege bijspijkeren.

De mannenmode oogt moderner. De modellen hebben bijna allemaal de ongeschoren kaken die tegenwoordig verplicht zijn, maar de kostuums, de pantalons en de pullovers zijn degelijk en risicoloos, al wordt een noviteit als een verborgen elastische broekband niet uit de weg gegaan.

Bij de huisraad is te zien hoe Ikea en Jan des Bouvrie school hebben gemaakt. De stoelen, kasten en tafels zijn overwegend licht en strak. Toch kan ook de traditioneler ingestelde klant zijn keuze maken. Zowel de massief grenen buffetkast met roestkleurig beslag als ook de ovale salontafel met wortelnotenprint zal op zijn sympathie kunnen rekenen. In lakens biedt de gids een zeer ruime keus. Echte Cinderella-lakens en dekbedovertrekken met motieven van vooraanstaande kunstenaars als Jan Cremer, Herman Brood en M.C. Escher. Maar er zijn ook overtrekken met pony's, zeilschepen en dolfijnen. Zo heeft de gids iedereen iets te bieden, en daarom zijn er weinig dingen zo geruststellend als bladeren door de Wehkampgids.

De Wehkampcatalogus komt een paar keer per jaar uit en is te bestellen via tel.nr. 038-4264264, of op www.wehkamp.nl