Peijs opnieuw onder vuur

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft grote problemen bij het voltooien van de nota Mobiliteit waarin het verkeersbeleid voor de komende 15 jaar wordt vastgelegd. De nota zal niet zoals gepland voor de zomer verschijnen.

Peijs heeft de Tweede Kamer gisteren in een kort briefje op de hoogte gesteld van de vertraging. Ze schrijft dat de lagere overheden hierdoor meer tijd krijgen om hun standpunt voor te bereiden. Een ander voordeel is volgens de minister dat de inspraak van de bevolking en belanghebbende organisaties niet tijdens de zomermaanden hoeft te worden georganiseerd. Peijs verwacht de nota kort na de zomer gereed te hebben. In oktober nog beloofde ze het stuk dit voorjaar naar de Kamer te sturen.

De regeringspartijen CDA en VVD zijn ontevreden over de aanpak van Peijs. ,,Zeer teleurgesteld'', zegt VVD-Kamerlid Hofstra die het beleidsplan van Peijs' voorganger Netelenbos in de prullenbak gooide. ,,Ik heb geen behoefte aan hetzelfde stuk met een nieuw kaft'', aldus Hofstra. Hij ziet maar weinig terechtkomen van de dadendrang die het tweede kabinet-Balkenende beloofde. Hofstra gaat met andere partijen overleggen ,,of er nog iets aan te doen is''. Het CDA noemt de argumenten van de minister ,,helemaal niet overtuigend''. Volgens het CDA-Kamerlid Van Hijum weten de lagere overheden ,,allang wat ze willen met de infrastructuur''. Van Hijum verwacht niets van een spoedoverleg met de minister: ,,Als zij laat weten dat het stuk niet voldragen is dan moeten we gewoon wachten. We hebben niks aan een nota die niet af is''. Hij noemt de gang van zaken ,,wel een minpunt voor de minister''. Van Hijum stelt dat de vandaag uitgekomen nota Ruimte van het kabinet niet goed kan worden beoordeeld omdat nu de uitwerking in het verkeers- en vervoersbeleid (auto en spoor) ontbreekt.

De nota Mobiliteit is het belangrijke beleidsstuk waarin zaken als kilometerheffing, filebestrijding en opheffing van knelpunten in de snelwegen samenhangend worden beschreven. Volgens een woordvoerder van Peijs is het onjuist dat door dit uitstel allerlei werkzaamheden worden vertraagd. ,,Die liggen immers vast in het MIT, het meerjarenprogramma voor de infrastructuur en het transport''.

Eerder deze maand kreeg Peijs ook grote kritiek. Oppositie en regeringspartijen betwijfelden of zij de regie in handen heeft bij de aanleg van de hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuwelijn.