Martinair optimistisch over toekomst

Martinair heeft een moeilijk jaar achter de rug. Bij de presentatie van de jaarcijfers noemde bestuursvoorzitter Arie Verberk vandaag overcapaciteit en toegenomen concurrentie als belangrijkste oorzaken voor de bescheiden winst van 9 miljoen euro.

Verberk rekent er evenwel op dat het `verdwijnen' van KLM na de overname door Air France in de loop van dit jaar voor zijn bedrijf voordelig zal uitvallen. ,,Wij zijn straks de grootste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij in dit land en worden de nieuwe nationale trots van Nederland in plaats van KLM.''

De cijfers van Martinair waren vorige maand al geconsolideerd gepubliceerd als onderdeel van het jaarverslag van Nedlloyd, vandaag gaf de directie haar toelichting. Nedlloyd is voor 50 procent eigenaar van Martinair, de andere 50 procent is in handen van KLM. Deze verhouding blijft ook na de totstandkoming van de nieuwe holding Air France-KLM in tact. Volgens Verberk heeft de overname van KLM door Air France vooralsnog geen gevolgen voor zijn bedrijf. ,,Spinetta – de topman van Air France – heeft gezegd Martinair een leuke maatschappij te vinden. `Kunnen we daar iets mee', zei hij. KLM heeft hem uitgelegd hoe de verhoudingen liggen. KLM houdt een belang van 50 procent in ons bedrijf.''

Uit de jaarcijfers van Martinair blijkt dat de omzet groeide van 789 miljoen euro naar 894 miljoen, de nettowinst steeg van 3 miljoen naar 9 miljoen euro. Maar de resultaten, zowel qua passagiers als vracht, bleven volgens de directie achter bij de verwachtingen. De vrachttarieven hadden te lijden onder de lage dollarkoers en toegenomen concurrentie op bepaalde routes. Het vakantiechartervervoer viel, met name in de eerste helft van 2003, tegen door de wereldwijde economische stagnatie en de opkomst van het sars-virus in het Verre Oosten en Canada. Toch was Verberk positief over het afgelopen jaar. ,,We maken geen superwinst, maar het is wel winst en dat kunnen niet veel maatschappijen zeggen.''

Verberk constateerde verder met genoegen dat het ,,ernaar uitziet'' dat de privatisering van Schiphol op de lange baan wordt geschoven. ,,Ik heb altijd gezegd dat privatisering van de luchthaven waanzin is. Het enige argument vóór is dat de regering geld nodig heeft voor bestrijding van het begrotingstekort.''

Schiphol maakt forse winst, terwijl luchtvaartmaatschappijen moeizaam opereren, dat is een scheve verhouding vindt Verberk.