Salade van bleekselderij

De groenteman en supermarkt leveren in plastic verpakte stronken bleekselderij die rond de 400 gram wegen en meestal afkomstig zijn uit Spanje. Per 100 gram bevat deze groente slechts 10 calorieën. Gebruik van deze bleekselderij de binnenste, lichtgroene stengels. Gebruik de buitenste, wat harde, draadrijke stengels bijvoorbeeld voor een soepje. Of schil ze, vul ze met een smeuïge blauwe kaas en snijd ze in stukken. Serveer deze gevulde bleekselderij bij een aperitief.

Voor een salade voor 4 personen worden de dunnere stengels in smalle reepjes gesneden. Verwijder de schil van de sinaasappels. Snijd met een scherp mes het vruchtvlees tussen de vliezen los. Vang het sap op in een kom. Giet het citroensap bij het sinaasappelsap. Leg de losgesneden sinaasappelpartjes in het sap in de kom. Schil de appels. Snijd de appels in vieren. Verwijder de klokhuizen en snijd de appelparten in stukjes. Leg de appelstukjes bij de sinaasappel. Voeg de reepjes bleekselderij toe. Schep alles goed om. Dankzij het citroensap worden de appelstukjes niet bruin. Hak de walnoten tot grove kruimels. Verdeel het bleekselderij-vruchtenmengsel over 4 borden. Roer de gehakte noten door de yoghurt. Breng de yoghurt op smaak met een beetje zout, versgemalen peper en kaneelpoeder. Schep de yoghurt over de salade. Strooi een beetje venkelzaad over de yoghurt. Griekse yoghurt is erg lekker, maar ook rijk aan calorieën: 130 per 100 gram. De dunnere biologische milde yoghurt bevat per 100 gram 60 calorieën. Van deze salade kan ook een maaltijdsalade worden gemaakt door er spinazie aan toe te voegen. Was en droog 100 gram verse spinazie. Verdeel de blaadjes over de borden en volg verder het recept. Strooi eventueel nog wat extra noten over de salade.