Retrokoning Prince

De retrotrend zet door in de popmuziek. Niet alleen worden veel oude nummers hergebruikt, ook oude genres krijgen nieuw leven ingeblazen. Zo doet Franz Ferdinand de klungelgitaarpop uit de jaren tachtig herleven en doen de jongens van The Darkness alsof ze hardrockers uit de jaren zeventig zijn.

Het voorlopig hoogtepunt van de retrotrend is Prince met zijn nieuwe single `Musicology'. Niet alleen klinkt het nummer als James Brown uit de tijd van `Sex Machine', maar de tekst ervan is een muziekles die de jongeren moet wijzen op de waarde van de onovertroffen funk uit de jaren zeventig. ,,Let's groove, September'', zingt Prince, ,,Earth Wind and Fire/Hot Pants by James/ Sly's gonna take u higher.'' Voor niet ingewijden zijn het cryptische woorden, maar musicologen weten dat Prince hier zingt over de nummers `Hot Pants', `I Wanna Take You Higher' en `September' van respectievelijk de funkpioniers James Brown, Sly Stone en de feestfunkgroep uit de late jaren zeventig Earth Wind and Fire.

Nu heeft Prince de laatste jaren vooral tijdens zijn concerten zijn liefde aan de oude soul en funk betuigd. Hij presenteert zichzelf als de grote voorganger in de oude religie van de funk die nog `real music for real music lovers' maakt. Maar zo expliciet als in `Musicology' heeft hij zich nog niet eerder afgezet tegen de huidige muziek. Het is vooral de rap die het moet ontgelden. ,,If it ain't Chuck D. or Jam Master Jay'', zo zingt hij in `Musicology' over twee bekende rappers. ,,Know what? They're losin'/`Cause we got a Ph.D. in advanced body movin.''

De clip bij `Musicology' – de eerste Prince-clip sinds jaren – onderstreept Prince's woorden. In het begin flitst een foto van een andere oude soulheld, Marvin Gaye, voorbij. Vervolgens zien we hoe een klein jongetje vinylplaten ontdekt. We horen weliswaar de retrofunk van Prince, maar het is overduidelijk dat de jongen oude soul- en funkplaten aan het ontdekken is. Het bevalt hem, hij danst er lustig op los. Tegen het einde van de clip valt de vader de kamer van het jongetje binnen en grist de platen weg, terwijl hij zegt: `These are my records.'

De sneer naar de neprap wordt in de clip verbeeld door een paar rapliefhebbers die proberen binnen te komen bij een concert van Prince. Gehuld in sportkleding en -schoenen en met honkbalpetjes op hun hoofd, staan ze druk te dansen om de portier te vermurwen ze binnen te laten. Maar die negeert ze. Bezoekers in scherp gesneden pakken die uit de jaren dertig lijken te stammen, laat hij zonder dralen door. Binnen zijn alle mannen en zelfs het jongetje dat de funk heeft ontdekt, gekleed in dergelijke pakken, de vrouwen hebben zwierige jurkjes aan. De boodschap is dan wel duidelijk: Prince is de koning van de retro.