Natuurlijk gaat er wel wat veranderen bij PCM

Eindelijk uitten redacteuren van NRC Handelsblad hun terechte zorgen over mogelijke gevolgen van de verkoop van PCM, inclusief dus hun (en onze) krant, aan een op geldelijk gewin beluste Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij (Opiniepagina, 15 april). Menigeen die de serieuze Nederlandse journalistiek hoog acht, ziet die gevolgen met wantrouwen tegemoet. Merkwaardig is daarom de uitlating van PCM-directeur Theo Bouwman in interviews dat er niks verandert. Nog merkwaardiger is, dat nog niemand de voor de hand liggende vraag aan de heer Bouwman heeft gesteld waarom hij de verkoop heeft doorgezet als er toch niks verandert. Dan immers zou daarvoor geen valide reden zijn. De werkelijkheid is natuurlijk dat er van alles gaat veranderen.

Fokker heeft het ondervonden en de KLM komt er binnenkort achter, om enkele recente bekende voorbeelden te noemen. Die veranderingen zullen in het geval van PCM zeker financieel-economisch en organisatorisch zijn en vermoedelijk leiden tot (journalistiek) banenverlies. Wellicht gaan ze zelfs nog verder. Zie eens hoe nieuwe eigenaren een ooit internationaal boegbeeld van onafhankelijke journalistiek als de Londense Times tegenwoordig nopen hun politieke lied te zingen. Van tweeën één: of de heer Bouwman weet niet hoe de wereld in elkaar zit of hij jokt. De vraag rest wat erger is.