Een hele prettige avond

Dinsdag, 19:12 uur.

- Goedenavond, u spreekt met Karel de Vries van KPN Telecom, bel ik u gelegen?

- Prima, is er een ander moment waarop ik u beter kan terugbellen?

- Komt in orde meneer, dan zal ik of een van mijn collega's u morgenavond rond 9 uur weer benaderen. Dan wens ik u verder een hele prettige avond toe.

Woensdag, 19:37 uur.

- Goedenavond, u spreekt met Carl de Vries van Energy Right. Bel ik u gelegen?

- KPN? Nee hoor meneer, dat is een misverstand. Mijn naam is Carl de Vries, en ik bel u namens Energy Right om u een aantrekkelijk aanbod te doen. Schikt dat?

- OK, ik ga er zo snel mogelijk doorheen. Eerst even een vraagje: van wie betrekt u uw energie op dit moment? Nuon?

- Wist u dat u als u nu overschakelt op Energy Right, u het eerste jaar maar liefst 40 procent minder voor uw elektriciteit betaalt?

- Het tweede jaar profiteert u nog altijd van de voordelige Energy Right-tarieven, die op dit moment ruim 13 procent onder die van Nuon zitten.

- Nee, dat niet, meneer, de gasmarkt is nog niet vrij. Maar u kunt nu dus al wel zelf kiezen om voordelig uw elektriciteit in te kopen bij Energy Right!

- En verder krijgt u als nieuwe klant van Energy Right gratis een bezoek van ons besparingsteam, dat u adviseert hoe u nog meer kunt besparen, behalve door de voordelige tarieven van Energy Right. Klinkt goed, toch, al dat voordeel?

- Zeker, dat is www punt energyright één woord in het engels dus met een Griekse y punt nl. Maar ik stuur u sowieso geheel vrijblijvend een ingevuld contract op, plus een folder waarin alles wat ik u verteld heb nog een keer keurig op een rijtje staat.

- Dan bel ik u over een week nog eens terug over wat u van ons voorstel vindt.

- Prettige avond verder, en dank u voor uw tijd!

19:52 uur.

- Goedenavond, u spreekt met Caroline de Vries van de CMG Bank. U heeft een rekening bij ons, klopt dat?

- Mooi. Stoor ik u, of heeft u een paar minuten tijd?

- Het gaat over uw serviceprofiel.

- Nee, serviceprofiel. Profiel.

- Een serviceprofiel, dat wil zeggen de mate waarin u wilt dat de bank u bijstaat qua service, maar ook bij het nemen van bijvoorbeeld belangrijke financiële beslissingen zoals het kopen van een huis.

- U kunt kiezen uit vier verschillende serviceprofielen. Als het goed is heeft u daar post van ons over gekregen, maar tot nu toe hebben wij nog geen reactie van u binnen.

- Ik begrijp het, dat kan niet wachten. Kan ik u een andere keer terugbellen misschien?

- Volgende week, staat genoteerd, u krijgt dan mij of een collega aan de lijn. Dan wens ik u een hele prettige avond verder!

20:08 uur.

- Goedenavond, u spreekt met Karsten de Vries van De Hypotheekvos. Heeft u 5 minuten tijd voor een aantrekkelijk aanbod?

- Mag ik dan alleen nog even zeggen dat wij bij het oversluiten van uw hypotheek voor u tot wel 400 euro op uw maandlasten kunnen besparen?

- Onderhuur? Wauw. In dat geval zal ik u niet langer ophouden, en wens ik u een fijne avond.

20:41 uur.

- Goedenavond, u spreekt met Katja de Vries van KPN Telecom, u had eerder met een collega van mij gesproken, is dit inderdaad een goed moment? Wij constateren namelijk dat u tegenwoordig telefoneert met carrier pre-select, wat wil zeggen dat u ons alleen het abonnement betaalt, en uw gesprekken bij een andere provider moet afrekenen.

- Dat klopt dus. Wel, ik bel u nu, omdat wij inmiddels onze tarieven verlaagd hebben, waardoor u op uw hele rekening misschien nog een paar dubbeltjes duurder met ons belt, maar intussen wel een heleboel aantrekkelijke diensten...

- Halt, ellendig produkt van vuile geldzucht en godslasterlijke femelarij! En voor ik verder ga, Katja, wil ik dat je me nu doorverbindt met al je collega's, want ik weet best dat jullie allemaal in hetzelfde vervloekte call center werken, jij en al je broeders en zusters van de hele prettige avond verder.

Waar is de tijd dat jullie nog gewoon pensioenen en spaarplannen verkochten, of proefabonnementen op Het Parool? Toen was ik nog binnen de minuut van jullie af. Maar tegenwoordig gaat het altijd over dingen waar ik nu al geld voor betaal. Jullie proberen mij niet langer geld uit de zak te kloppen; jullie vertellen mij dat ik daar zelf al jaren mee bezig ben! Ik ben de spreekwoordelijke dief van eigen portemonnee, en dat doet pijn!

Want de markt is geliberaliseerd, de monopolies zijn weg, en er is honderd keer zo veel informatie beschikbaar, over mij én over de bedrijven die mij als klant willen. Ik kán de juiste keuze maken!

Maar ik wil niet! Ik wil niet de hele tijd opgebeld worden door mensen die mij vervolgens allerlei formulieren gaan opsturen die ik weer in moet vullen. Ik wil niet vier uur lang op het internet prijzen vergelijken! Ik wil geen aparte rekening voor elektra, gas, netwerkdiensten, binnenlandse en buitenlandse telefoontikken. Ik ga toch ook niet citroenen in de ene supermarkt kopen, rauwe ham in de tweede, en ijs in de derde? Ik heb wel wat beters te doen! Ik wil niet elke drie maanden van leverancier veranderen omdat het tóch weer goedkoper kon, en ik wil me al helemáál niet een sukkel voelen als ik dat niet doe.

Ik wil niet kiezen, ik wil rust! U belt per definitie ongelegen.

Duidelijk? Wens ik u nog een hele prettige levensavond verder.