Bonus, malus en de mediaan

Prestatiebeloning is populair. Uw werkgever probeert met prestatiebeloning het beste uit u te halen. Dat zeggen consultants van KPMG. Dat dachten ze bij Shell ook.

Een bonus voor nieuwe olievondsten.

De bonus kwam er, de nieuwe vondsten niet. Dat wil zeggen wel op papier, niet in werkelijkheid, hoewel zonder nieuwe vondsten Shell straks door zijn olie heen is. Een gepensioneerde deeltijdwerker bij Shell controleerde eens in de vier jaar of de reserves klopten. Hij trok niet aan de bel, uit angst ,,mijn baan te verliezen''.

Dat deed wel Van de Vijver, verantwoordelijk voor de reserves, maar hij verloor zijn baan: hij trok aan de verkeerde. Hij alarmeerde Sir Philip, voorheen verantwoordelijk voor de reserves, maar als topman van het energieconcern probeerde die de zaak onder de pet te houden en verloor ook zijn baan.

Van de Vijver deed aan de leugen mee, totdat het liegen hem te gortig werd.

Ook andere bonusontvangers bij Shell waren van de slechte prestaties op de hoogte, zoals Van der Veer, de nieuwe topman, maar hij had destijds,, de situatie niet op waarde geschat'' (sic).

VNO/NCW weet hoe je exhibitionistische zelfverrijking uit de statistiek moet filteren. Het inkomen inclusief bonussen van de werkgever is vorig jaar met 6 procent gestegen tegen 5 procent bij de werknemer, zegt de ondernemingsorganisatie.

Twee (2!) adviesbureaus hadden het uitgerekend. Door niet het gewone gemiddelde, maar de mediaan te nemen: een statistische techniek die de extremen weglaat die het beeld verstoren.

Dezelfde dag meldt Nuon dat het salaris van zijn bestuursvoorzitter vorig jaar met 36 procent is gestegen, exclusief een bonus van 62.536 euro. Doet vast ook met de mediaan van VNO/NCW niet mee.

KLM kwam tot inkeer. Het bestuur zag van de royale bonus af die het zou krijgen wegens de overname door Air France en 4.500 man eruit. ,,Veel te royaal'' had Zalm namens de staat als aandeelhouder gezegd. Nu zit het bestuur van KLM smalletjes te wezen in de mediaan van VNO/NCW.

DaimlerChrysler, Europa's grootste industriële onderneming, is een illusie armer. Het megalomane wereldbeeld van de met bonussen bewierookte topman Jürgen Schrempp is aan diggelen. Hij presteerde het om de beurswaarde onder zijn bewind te halveren. Daimler moet bij het noodlijdende Mitsubishi Motors de stekker eruit trekken. Schrempp faalde. Beleggers juichten. Hij zal wel met een bonus-het-bos-in worden gestuurd.

Accell, Gazelle en Giant hebben miljoenenboetes opgelegd gekregen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De drie fietsenfabrikanten, die samen zo'n driekwart van de markt in handen hebben, hadden verboden prijsafspraken gemaakt. Zij presteerden het om uw nieuwe fiets te duur te maken.

Hoe zou onder consultants zoiets heten? Malus?