Partij Berlusconi boos op Europarlement

,,Europa zal onze nieuwe mediawet niet blokkeren.'' Dit zei de Italiaanse minister van Mediabeleid, Maurizio Gasparri, gisteren in reactie op de veroordeling van de mediamacht van de Italiaanse premier Silvio Berlusconi door het Europees Parlement. Volgens Gasparri heeft de Europese Commissie haar goedkeuring al verleend aan het omstreden wetsvoorstel.

Het wetsvoorstel wordt volgende week dinsdag voor de zesde keer in het Italiaanse parlement behandeld. De oppositie meent dat de machtspositie van Berlusconi door een nieuwe wet zal worden vergroot.

Sandro Bondi, coördinator van Berlusconi's partij Forza Italia, reageerde gepikeerd op de veroordeling door het Europarlement die volgens hem is uitgelokt door een ,,schandalige anti-Italiaanse heksenjacht van postcommunistische Italianen.'' Zijn partijgenoten in het Europees Parlement spraken van een ondemocratische gang van zaken omdat de stemming doorgang vond zonder dat de honderdvijftig amendementen tegen het rapport waren behandeld. De voorzitter van het Europees Parlement had hiertoe besloten omdat de amendementen er volgens hem alleen maar op waren gericht de zaak te vertragen.

De Italiaanse oppositie reageerde verheugd op het feit dat het Europees Parlement de kritiek op de mediamacht van Berlusconi deelt. Francesco Rutelli van de centrumlinkse partij La Margherita omschreef de veroordeling als een ,,overwinning van de krachten die de vrijheid verdedigen tegen de buitensporige macht van enkele personen''.

Het rapport waarmee het Europarlement gisteren instemde is opgesteld door de Nederlandse D66-europarlementariër Johanna Boogerd-Quaak. Het stuk hekelt het feit dat in Italië teveel politieke, economische en mediale macht in de handen van één persoon ligt. Die persoon, Silvio Berlusconi, is eigenaar van drie commerciële zenders en controleert als premier de drie staatszenders. Hij heeft er sinds zijn aantreden niets aan gedaan om dit belangenconflict op te lossen.

Sterker nog: hij heeft zijn belang in Mediaset, zijn televisiebedrijf, uitgebreid van 48,63 procent naar 51,23 procent. In 2001 wist Mediaset tweederde van de reclame-inkomsten op televisie binnen te halen.