Opvallen als boodschap

Goof Bakker werkt in de reclame en schrijft erover. In een wereld die doorgaans vereenzelvigd wordt met schoonheid, blijkt een modellenbureau voor merkwaardige types goede zaken te doen.

Een tamelijk gezet echtpaar figureerde onlangs in een advertentie van verzekeringsmaatschappij De Goudse. De reacties waren wisselend. Sommige mensen ergerden zich eraan, anderen vonden het prachtig. Gelukkig is er een gouden regel in de reclame dat een beetje goedmoedig rumoer nooit verkeerd is. Opvallen is de boodschap, zeker bij een doorgaans weinig tot de verbeelding sprekend onderwerp als verzekeringen.

Maar hoe komt men aan dergelijke bijzondere fotomodellen? Arjan Boot, directeur van castingbureau Hollands Glorie, levert naast normale fotomodellen ook bijzondere types. Extreem dikke, heel grote of kleine mensen. Mensen met een grote neus, een lange nek, of flaporen.

Het zijn geen modellen uit het buitenland, al wordt dat vaak gedacht. Integendeel, duizenden Nederlanders vinden het geen probleem om met hun bijzondere of afwijkende uiterlijk in de publiciteit te komen. Boot: ,,De mensen schamen zich steeds minder voor hun uiterlijk. Neem een tv-programma als Villa Rubens, waarin uitsluitend dikke amateur-entertainers optreden. Of een acteur als Jack Wouterse. Bepaald geen schoonheid, maar wel mateloos populair. De mensen kunnen zich makkelijker met deze types identificeren dan met al die gladde glamourkoppen.''

Hoe komt hij aan zijn bijzondere mensen? ,,De modellen melden zichzelf aan, of ze worden ontdekt door ons flyerteam: een groepje mensen met een oog voor bijzondere mensen. Op straat of in de kroeg krijgen ze een folder in handen gedrukt, en vaak reageren ze daar wel op. De financiële beloning is ook niet gering.''

Een veelgevraagd `special model' kan goed verdienen, zegt Boot. Toch blijft het vaak moeizaam zoeken. ,,Een echte boef, of een typische goedzak, dat luistert heel nauw. En de ene boer is de andere niet. We hebben zelfs speciale Twentse en Groningse boeren. Om die te vinden gaan we naar de lezersdagen van Tubantia en het Dagblad van het Noorden. Prachtige koppen houden we daar aan over.''

Geen wens is het modellenbureau te gek. Ook als een regisseur op zoek is naar iemand met een handicap, of met een ernstig verbrand gezicht, probeert Boot die persoon te leveren. ,,Met bijzondere modellen is het vaak dankbaar werken, omdat ze door de hele crew, van de grimeurs tot de regisseur, uiterst serieus genomen worden. Als hun optreden dan een succes wordt, is dat een triomf voor de betrokkene, die enorm veel goed kan doen voor zijn of haar ego.''

Een dankbare job dus. En wie nog mocht aarzelen, moet maar denken aan de woorden van de grootste freak aller tijden, de pianist Liberace. Op de vraag of hij geen problemen had met zijn merkwaardige imago, antwoordde hij: ,,I cried all the way to the bank.''