Ook Duitsland test serieus tabloid

De Duitse uitgever Axel Springer Verlag (Bild Zeitung) experimenteert dit voorjaar met een krant op tabloidformaat. Vanaf 24 mei brengt het concern in de regio Düsseldorf op werkdagen Welt Kompakt op de markt. Het experiment gaat twee maanden duren en moet aantonen of het kleine formaat krant, dat in Europa snel aan populariteit wint, ook in Duitsland een kans maakt.

De krant, 32 pagina's voor 50 cent, wordt gemaakt door de redactie die nu verantwoordelijk is voor de productie van de serieuze, landelijke Die Welt en de regionaal georiënteerde Berliner Morgenpost. Springer heeft de redacties van de twee kranten twee jaar geleden samengevoegd om kosten te besparen. De regionale markt in Berlijn kent een moordende concurrentie. Die Welt is het visitekaartje van het concern, maar wel verliesgevend.

De nieuwe Welt Kompakt, door het bedrijf omschreven als landelijke kwaliteitskrant, moet actueler worden dan de huidige die Welt, maar zal daarvoor in ruil wat minder achtergrondverhalen bevatten. De krant zal pas om middernacht sluiten. Voor de Duitse markt is dat ongekend laat omdat de meeste redacties hun kopij al aan einde van de middag of in de vroege avond moeten afleveren.

De Duitse krantenuitgevers worstelen al sinds 2001 met dalende inkomsten uit advertenties. Ook de oplagen van de kranten dalen al sinds jaren langzaam maar gestaag. Springer wil met het tabloid-experiment onder andere te weten komen of met een nieuw concept, nieuwe, jonge lezers gewonnen kunnen worden.

Volgens Springer heeft de verspreiding van gratis kranten op tabloidformaat in Duitsland aangetoond dat op die manier inderdaad nieuwe lezers gelokt kunnen worden, maar ook dat kranten vrijwel niet met uitsluitend advertenties gefinancierd kunnen worden.