Mitsubishi verliest steun van Daimler

Autofabrikant DaimlerChrysler steekt geen geld meer in de aangeslagen Japanse fabrikant Mitsubishi Motors maar houdt vooralsnog vast aan het belang van 37 procent in de onderneming.

Na een spoedzitting van bestuurders en commissarissen deelde DaimlerChrysler gisteravond schriftelijk mee niet te zullen deelnemen aan een verhoging van het kapitaal van het Japanse bedrijf en ook anderszins geen financiën meer ter beschikking te willen stellen. De verklaring wordt algemeen als signaal opgevat dat DaimlerChrysler zich op de middellange termijn uit Mitsubishi terug zal trekken.

Financieel-directeur Manfred Gentz daarentegen zei vanochtend in een telefonische conferentie met analisten en journalisten over de deelneming dat er ,,geen besluit is genomen om te verkopen'' en dat DaimlerChrysler ,,niet op zoek is naar een koper''. Hij gaat ervan uit dat het Japanse bedrijf ook zonder financiële steun uit Stuttgart kan overleven. De bestaande samenwerkingsprojecten tussen de bedrijven, zoals de ontwikkeling van nieuwe motoren, worden vooralsnog gewoon voortgezet.

Maar Gentz zei ook dat DaimlerChrysler zijn strategie voor Azië moet herzien. Ook de participatie van 10 procent in het Koreaanse Hyundai levert namelijke moeilijkheden op. Over die deelneming zei Gentz dat ze nu niet meer zo strategisch is als ze bij aankoop in 2001 leek te zijn. Gentz wilde verder niet vooruitlopen op de gevolgen van de strategieherziening.

Met het besluit van gisteren komt in elk geval de mondiale koers van bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp in gevaar. Schrempp zag het automobielconcern uit Stuttgart graag als ,,Welt AG'', NV De Wereld, met bruggenhoofden in Europa, de Verenigde Staten en Azië.

DaimlerChrysler heeft sinds eind februari gewerkt aan een reddingsplan voor Mitsubishi. Naar verluidt heeft het Japanse bedrijf een injectie nodig van omgerekend ongeveer 5 miljard euro. Mitsubishi presenteerde eerder dit jaar een verlies van 530 miljoen euro. Eigenlijk wilde het bedrijf al op haar aandeelhoudersvergadering, vandaag over een week, het reddingsplan presenteren.

In een eerste reactie liet Mitsubishi Motors weten dat het besluit van DaimlerChrysler niet neerkomt op een scheiding van de bedrijven. De overige bedrijven uit de Mitsubishi Group verklaarden dat ze zich tot het uiterste zouden inspannen om de sanering van Mitsubishi te ondersteunen. De drie bedrijven – Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp en de Bank of Tokyo – hebben gezamenlijk een belang van 23 procent in de autofabrikant.

In Tokio daalde de koers van Mitusubishi Motors vanochtend met 25 procent, waarna de handel werd opgeschort. In Frankfurt opende DaimlerChrysler daarentegen bijna acht procent hoger.