De andere BB

Hoofdpersonages in de subversieve filmspeeltuin van de Franse regisseur Bertrand Blier stuntelen, twijfelen, bluffen en blunderen zich, tot groot vermaak van hun geestelijke vader, door hun absurde leventjes. Van de schelmenklassieker Les valseuses (1973) tot en met het maffe ensemblestuk Les acteurs (2000) zijn die hoofdpersonages doorgaans mannen en vrouwen die dermate onzeker zijn over zichzelf, de veranderende wereld en hun verhouding tot elkaar, dat zij zich als overjarige schoolkinderen onnodig in de nesten werken. Bertrand Blier – jaargang 1939 en zoon van de vermaarde karakterspeler Bernard Blier – attaqueerde in Les valseuses het Franse kleinburgerdom op een filmisch frisse wijze die zijn kenmerk zou worden. Wat Gérard Depardieu en Patrick Dewaere tijdens hun schuinsmarcheerderspolonaise door Frankrijk allemaal uithalen werkt na al die jaren onveranderd op de lachspieren. Treurig dat de Nederlandse publieke omroepen al twintig jaar collectief hun plicht verzaken inzake het uitzenden van markante Europese cinema als deze. Wie zich eenmaal heeft gelaafd aan de esprit de Blier in films als Préparez vos mouchoirs, Beau-père, het van een briljante finale voorziene Notre histoire of aan 't iets wildere werk van latere datum (Merci la vie), die is levenslang verslaafd. Dat de altijd bedaard pijprokende vrijdenker in al die jaren geen millimeter van de anarchistische toon uit Les valseuses is afgeweken, levert hem bonuspunten op voor standvastigheid. En we zullen er niet van opkijken als hij, in de slotscène van zijn eigen leven, malicieus naar de aanwezigen zal knipogen en zeggen: Mesdames et messieurs, het was allemaal een geintje, maar ik bedoelde het serieus. In het prikkelende Trop belle pour toi! doet Blier zijn dwarse zegje over uiterlijke en innerlijke schoonheid, toont hoe de eerste nogal eens het zicht op de laatste belemmert en hoe liefde mensen soms hulpeloos maakt. Plot: met ranke schone (Carole Bouquet) gehuwde autohandelaar (Gérard Depardieu) raakt smoor op onopgesmukte, matig aantrekkelijke secretaresse (Josiane Balasko). Het wordt een drama, uiteraard, waarover ondertussen ook veel te gniffelen valt. Weer een geslaagde genre-spagaat van die andere BB.

Trop belle pour toi! (Bertrand Blier, Frankrijk, 1989), Canvas, 23.15-0.45u.