Speculaties over acquisities ABN Amro laaien op

ABN Amro verkoopt voor ruim 2 miljard haar autoleasedochter, een buitenbeentje binnen de bank, maar wel goed winstgevend. Wat gaat de bank met zoveel geld doen?

Het vakantiegeld valt hoog uit dit jaar bij ABN Amro. De bank ontvangt voor het eind van deze zomer 2,13 miljard euro voor haar autoleasebedrijf, een bedrag dat overeenkomt met 7 procent van wat ABN Amro op de beurs waard is.

De lease-activiteiten, die naar een investeringsconsortium onder leiding van Volkswagen gaan, hebben binnen ABN Amro al langer een aparte status. De bank schrapte haar naam uit het leasebedrijf, hetgeen haaks staat op het beleid om zoveel mogelijk de naam van het moederconcern ook tot uitdrukking te laten komen bij de dochtermaatschappijen. Sinds november 2001 is Leaseplan Corporation ,,een op afstand bestuurd onderdeel'' van ABN Amro nadat een verkooppoging mislukte. Er waren weliswaar geïnteresseerden voor de leasedochter, maar de hoogte van de biedingen vielen de bank tegen. Ook toen behoorde Volkswagen overigens tot de partijen die serieuze overnamebesprekingen met de bank voerden. Toen alleen, nu met twee Arabische investeerders. Zij kopen daarmee een van de grootste wagenparkbeheerders ter wereld, zoals ABN Amro in haar laatste jaarverslag claimt. In Europa is het leasebedrijf van ABN Amro marktleider.

Het leasebedrijf mocht sinds de afgeketste verkoop niet tot het kernbedrijf van de bank horen, de inkomstenstroom was meer dan welkom aan de Amsterdamse Zuid-as. De gestage en relatief stabiele inkomstenstroom van de huurkoop van auto's was eenvoudigweg te prettig voor de bank om tegen een te lage prijs van de hand te doen. Een zalige melkkoe. Het leasen van auto's bleek ook opmerkelijk recessiebestendig. Volgens P. Verkuyl, directeur van Leaseplan Nederland, kromp de sector in Nederland 1 à 2 procent per jaar. ,,Daar zouden heel veel ondernemingen hun handen bij dicht knijpen.'' Omdat de lease-auto een emolument is om medewerkers mee te binden wordt daar volgens Verkuyl niet snel op bezuinigd. Als ondernemingen bezuinigen, gaan zij juist eerder uitbesteden. ,,Vooral het midden- en kleinbedrijf wil de auto's van zijn balans halen.'' De afgelopen drie jaar stond de leasedochter van ABN Amro borg voor meer dan een half miljard euro winstbijdrage – circa 6 procent van de concernwinst over die periode. Ook prettig was het relatief lage kapitaalbeslag van de leasedochter. Onder bestuursvoorzitter R. Groenink van ABN Amro is het rendement op het kapitaal een van de belangrijkste stuurvariabelen geworden. Het rendement op het eigen vermogen kwam vorig jaar bij de leasedochter uit op een relatief hoge 20 procent.

Vraag is wat ABN Amro met het geld gaat doen dat nu binnenstroomt. Geld terug naar de aandeelhouder ligt volgens Ivo Geisen, analist bij effectenbank Oyens & Van Eeghen, niet voor de hand. ,,Het dividend is al verhoogd door ABN Amro. De financiële ratio's verbeteren door de verkoop, dat was ook een doelstelling van de bank.'' Hij ziet drie mogelijkheden, en die hebben allemaal betrekking op groei. ,,De bank kan het gebruiken voor expansie in Amerika, in Italië of in India.'' De Amerikaanse ABN-dochter LaSalle zou graag willen expanderen in aanpalende gebieden van het midden-westen van Amerika, bijvoorbeeld in Wisconsin of Ohio. Maar in de Verenigde Staten is er nogal wat beweging aan het bancaire fusie- en overnamefront. Bank of America kocht FleetBoston voor 48 miljard dollar. Eerder dit jaar bood JP Morgan Chase 58 miljard dollar voor Bank One, de belangrijkste concurrent van ABN Amro in de regio waar het actief is. Er bestaat kans dat de prijzen te veel worden opgedreven voor ABN Amro om mee te doen in de slag om nog overgebleven zelfstandige regionale banken.

India is volgens Geijsen een andere `speerpunt' van ABN Amro. ,,Dat is een regio waar de bank haar positie wil versterken''. ABN Amro is nu hoofdzakelijk actief in drie landen: Nederland, Brazilië en de Verenigde Staten. In Italië is ABN Amro vooral aandeelhouder. Daar houdt de bank strategische belangen in Capitalia en Banca Antonveneta. Geijsen vermoedt dat ABN Amro tuk is op een volledige overname van Antonveneta. ,,Het is allemaal afhankelijk van Italiaanse toezichthouders in hoeverre dit mogelijk is.'' Capitalia zit door financiële schandalen als Parmalat in het defensief. Volgens Geijsen is ABN Amro mede trouw gebleven als aandeelhouder van Capitalia om goodwill bij de Italiaanse toezichthouder te kweken.