Omzet Laurus gedaald

De verkopen bij de drie supermarktketens van Laurus (Edah, Super De Boer en Konmar) zijn in het eerste kwartaal met 8 procent gedaald. Oorzaak is de prijzenslag die in oktober vorig jaar begon en in de eerste drie maanden van dit jaar doorzette.

Laurus heeft gisteren bekendgemaakt dat de omzet van het concern in totaal met 12 procent daalde tot 1,07 miljard euro. Die extra daling kwam door de verkoop van enkele winkels, slijterijen en benzinestations.

De omzet daalde omdat Laurus van veel producten de prijzen verlaagde en de concurrenten Albert Heijn en C1000 sinds eind vorig jaar weer marktaandeel veroverden. Bovendien kochten klanten meer huismerken, die gemiddeld 20 procent goedkoper zijn dan A-merken als Coca-Cola, Omo en Douwe Egberts.

Laurus-topman H. Bruijniks noemt de resultaten in een toelichting ,,slecht''. ,,Laurus bevindt zich in een overgangssituatie'', zei hij. ,,Op basis van het herstelplan werkt Laurus gedisciplineerd verder aan zijn herstel.'' Bij de proef met de nieuwe formule van Edah, Lekker & Laag, is de omzet ,,tientallen procenten'' gestegen.