Vraag naar leerlingen opleiding Schiphol klein

Door fraude en kinderziekten komen bijna geen afgestudeerden van de vliegtechnische opleiding Hoofddorp. Maar gelukkig is er weinig vraag.

Op een steenworp afstand van Schiphol staat ,,het grootste klaslokaal van Europa'', zoals het Regionaal Opleidingencentrum (ROC) van Amsterdam Airport het zelf noemt: een vliegtuighangar waarin aanstaande vliegtuigmonteurs en onderhoudstechnici leren hoe een vliegtuig werkt.

De mbo-opleidingen voor vliegtuigtechniek aan de Opaallaan in Hoofddorp liggen onder vuur. Eerst was er de examenfraudezaak die vorige week naar buiten kwam. Een docent stelde zijn leerlingen vooraf op de hoogte stelde van de inhoud van een aantal examens. De Inspectie van het Onderwijs en de Divisie Luchtvaart van de Inspectie Verkeer & Waterstaat werden echter getipt door leerlingen die geen diploma wilden dat zij met vals spel zouden verkrijgen.

Toch was de verleiding groot geweest, want er slagen maar bitter weinig leerlingen aan de vliegtuigtechnische opleidingen. Een van de oorzaken daarvan is dat het ROC van Amsterdam Airport structureel slecht functioneert. Gisteren werd bekend dat de Inspectie van het Onderwijs de afgelopen maanden onderzoek deed naar het functioneren van het ROC van Amsterdam Airport. Het resultaat van het onderzoek was vernietigend: de Inspectie verklaart dat de vliegtuigtechnische opleidingen op alle onderzochte punten `onvoldoende' of `slecht', uiteenlopend van de onderwijsleerprocessen en de geheimhouding van examens tot de omgang met leerlingen.

Het ROC van Amsterdam Airport ontstond in 2001, toen het toenmalige Nederlands Luchtvaart College opging in het ROC van Amsterdam. Naast honderden leerlingen op de vliegtuigtechnische opleidingen heeft het ROC van Amsterdam Airport opleidingen voor stewardessen, aviation operations officers (voor de voorbereiding van vluchten) en luchtvaartlogistici (planning van het vervoer van goederen, personen en bagage).

Maar juist bij de vliegtuigtechnische opleidingen bestaan de problemen, zo geeft ook directeur Daniëlle Habets toe. Sinds 2001 moeten de vliegtuigtechnische opleidingen in Hoofddorp voldoen aan de zogeheten Joint Aviation Requirements (JAR), een stelsel van Europese luchtvaartvereisten. In die omschakeling heeft het ROC van Amsterdam Airport zich ,,vergist'', aldus Habets.

Mede als gevolg van de problemen studeert op dit moment slechts een enkeling af met een JAR-diploma, blijkt uit het onderzoek van de Inspectie. ,,Verreweg de meesten'' van een groep van 34 klagers uit het derde jaar dreigt door grote studieachterstanden geen diploma te halen. Die achterstanden waren ontstaan door de vele kinderziektes bij de opleidingen – buiten de schuld van de deelnemers dus. Volgens de Inspectie waren de docenten niet toegerust om zo'n complexe verandering naar JAR in te voeren.

Voor de Divisie Luchtvaart van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, de andere toezichthouder op het ROC van Amsterdam Airport, waren de negatieve bevindingen al reden om voorlopig af te zien van een volledige erkenning van de school. Dat betekent dat de examens onder toezicht van de Divisie Luchtvaart zullen blijven.

Volgens luchtvaartmaatschappij Martinair is het aanbod van leerlingen van het ROC van Amsterdam Airport op dit moment ,,bijzonder laag'', maar tot personele problemen heeft dit nog niet geleid. ,,Maar misschien dat we over vijf of tien jaar wel een tekort krijgen als de situatie zo blijft'', aldus woordvoerder Erik van Doeselaar van Martinair.

KLM, een van de grootste afnemers van het ROC van Amsterdam Airport, stelt in een reactie dat het ROC van Amsterdam Airport het eigen ,,kwaliteitsniveau moet waarborgen''. Toch zegt de luchtvaartmaatschappij geen last te ondervinden van de geringe uitstroom, of van matig opgeleid personeel. ,,Op de eerste plaats is er door de economische malaise in de luchtvaart weinig instroom geweest van personeel'', zegt Hugo Baas van KLM. ,,We zijn met een reorganisatie bezig: er gaan eerder mensen uit dan erbij komen.''

Maar ook het personeel dat wél van het ROC van Amsterdam Airport afkomt wordt volgens KLM adequaat opgeleid. ,,Alle mensen van de vliegtuigtechnische opleidingen komen binnen op monteursniveau.'' Dat betekent dat zij onder toezicht staan van een grondwerktuigkundige die de bevoegdheid heeft om `af te tekenen' – jargon voor de goedkeuring van een reparatie of onderhoud aan een toestel. ,,Verder krijgt iedereen bij ons nog een interne opleiding voor het specifieke onderhoudswerk dat zij gaan doen'', zegt Baas.