Gestrand bij rivier de Oder

In Lichter, hier helaas onder de Engelse titel Distant Lights uitgebracht, volgt de Duitse regisseur Hans-Christian Schmid 48 uur lang de levens van een aantal mensen in en om het Poolse plaatsje Slubice. De rivier de Oder is het enige obstakel tussen Polen en het Duitse Frankfurt an der Oder. Daar ligt het paradijs. Een groepje Oekraïense vluchtelingen wordt gedropt in Slubice, helaas aan de verkeerde kant van de grens. Ze willen naar Berlijn. Ze doen een beroep op een aantal inwoners van Slubice om dit doel te bereiken. Die willen dat wel. Niet om medemenselijke redenen, betoogt de film, maar om geld. Want in Polen hebben ze het ook niet breed. Zo heeft een gezin geld nodig voor een communejurk, en proberen een verkoper van matrassen en sigarettensmokkelaars hun bestaan bij elkaar te scharrelen.

Schmid draait bijna alle scènes vanaf de schouder. Deze semi-documentaire aanpak werkt wat vermoeiend. Zo zijn gezichten vaak niet scherp in beeld, omdat de focus alle kanten opschiet. Moeilijk om zo de emoties van de personages te ontwaren. Door de grote hoeveelheid karakters mist de film ook een dramatische focus. Gaat het om de Russische asielzoekers of de bewoners van Slubice? Een ander probleem is de geloofwaardigheid van een aantal verhaallijnen. Zou een tolk in dienst van de Duitsers echt opeens besluiten om zomaar die zielige Oekraïense jongen die is opgepakt te helpen? Schmid en scenarist Michael Gutman geven hun personages te weinig motivaties. Dan blijkt eens te meer dat goede bedoelingen nog geen goede film maken.

Distant Lights (Lichter). Regie: Hans-Christian Schmid. Met: Devid Striesow, Maria Simon. In: Rialto, Amsterdam; Filmhuis Den Haag; Lantaren/Venster, Rotterdam; Lux, Nijmegen.