Toekomst van Transavia bij nieuwe baas onduidelijk

De toekomst van KLM-dochter Transavia is onzeker geworden door de overname van het moederconcern door Air France. Transavia/ Basiq Air-directeur Onno van den Brink, die vandaag persoonlijk een nieuw Boeing-toestel ophaalt voor Transavia in Seattle, is pas één keer op bezoek geweest bij Air-Francetopman Spinetta in Parijs. Maar wat Air France precies van plan is met de KLM-dochter is hem tijdens dat bezoek niet duidelijk geworden.

Voorlopig gaat Van den Brink door met de uitvoering van zijn eigen plannen. Uitbreiding van de vloot van Transavia is daarbij essentieel. Van den Brink is sinds zijn aantreden begin vorig jaar bezig zijn bedrijf om te vormen tot een lagekostenmaatschappij, waarvoor een hoog omzetvolume nodig is. ,,Air France kent zo'n poot niet en heeft er ook geen affiniteit mee'', zegt van den Brink. ,,Spinetta heeft een laat-maar-waaien-houding ten opzichte van ons. `Je vliegt maar, het maakt me niet uit' zegt hij met zoveel woorden'', aldus de topman.

Van den Brink ging naar Parijs met de vraag: past Transavia in de nieuwe groep? ,,Transavia is voor Air France geen doel om te verwezenlijken, omgekeerd zijn we ook geen probleem. We maken al 26 jaar winst en hebben dus ons nut bewezen'', zegt Van den Brink.

Op 10 mei komt Transavia (1.700 werknemers) met de jaarcijfers, waarbij het ,,een klein winstje'' zal presenteren. Jarenlang verkocht Transavia twee producten: charters voor touroperators en lijndiensten voor individuele passagiers. In 2000 kwam er een derde product bij: `low cost' vluchten onder de naam Basiq Air. Gaandeweg gingen alle lijndiensten hierin op. Basiq Air is een succes gebleken, de helft van de vier miljoen passagiers en van de omzet komt na vier jaar uit de lagekostenvluchten. Daarom past het sinds eind vorig jaar hetzelfde concept toe op de charters.

Om de verwarring over en de kosten van de dubbele naam weg te nemen wil de president-directeur nu een keus maken tussen de namen Transavia of Basiq Air. Dat is een dilemma. Transavia is een sterke merknaam in Nederland, met een geschiedenis van 38 jaar, maar Basiq Air drukt het best uit waar het bedrijf voor staat: `back to the basics'. In juni valt het besluit.

Van den Brink is van mening dat hij bij de toetreding tot de holding Air France-KLM een mooi product kan laten zien. Nergens in Europa heeft een reguliere luchtvaartmaatschappij zich op deze manier weten om te vormen tot een lagekostenmaatschappij. Basiq Air heeft elke dag lijndiensten naar twintig bestemmingen vanaf Schiphol en Zestienhoven. De charterafdeling Transavia heeft 67 reisdoelen.