Tabaksfabrikant stopt met `Javaanse' eetcafés

Tabaksfabrikant Niemeyer uit Groningen stopt met de formule `Javaanse Jongens Eetcafés' en met het muziekblad Samsonic. Ook de sponsoring door zijn tabaksmerken van evenementen als het North Sea Jazz Festival, Pinkpop en Lowlands wordt beëindigd.

Niemeyer (onderdeel van British American Tobacco) besluit hiertoe omdat de Haagse rechtbank op 14 april jongstleden geen duidelijke uitspraak heeft gedaan over de rechtmatigheid van reclameactiviteiten voor de twee merken onder de nieuwe Tabakswet, zo meldt een woordvoerder van Niemeyer.

Onder de Tabakswet mogen shag- en sigarettenfabrikanten nauwelijks nog adverteren in de openbare ruimte. Niemeyer presenteert in logo, lettertype en typografie de eetcafés en het muziekblad net iets anders dan de shagmerken Javaanse Jongens en Samson. Daarom vindt Niemeyer reclame voor de twee afgeleide merken toegestaan.

De rechter oordeelde 14 april dat ,,de communicatie voor Javaanse Jongens en Samonic louter als handelsreclame voor de shagmerken te beschouwen is''. Niemeyer stopt daarom met de twee activiteiten ,,om te voorkomen dat een mogelijk eindeloze stroom boetes de zakelijke belangen gaan schaden'', aldus een woordvoerder.

Niemeyer was in maart 2003 een juridische procedure begonnen omdat het ministerie van Volksgezondheid in de media had laten weten dat de eetcafés en het blad onder de nieuwe Tabakswet (ingangsdatum 7 november 2002) verboden zouden zijn. Er zijn zes eetcafés in Nederland en het blad heeft 8.000 abonnees.