Google's vriendennetwerk helpt beursgang

Voor het communiceren met en het onderhouden van contacten is de personal computer een prettig hulpmiddel. Orkut is een nieuw programma voor een online vriendennetwerk.

Vrienden, fans, afspraakjes, zakelijke contacten, loftuitingen en discussiegroepjes. Orkut, een nieuwe digitale gemeenschap, heeft veel te bieden. Een prettige bijkomstigheid is dat Orkut invite only is. Niet iedereen kan zomaar lid worden van Orkut. Alleen als je al iemand kent die lid is, kun je een uitnodiging krijgen. Genodigden verschijnen in de vriendenlijst van het gastvrije lid. Dat leidt tot een zekere exclusiviteit. Er zijn nu eenmaal mensen met wie je liever niet wordt geassocieerd.

Ieder Orkut-lid heeft een persoonlijk profiel. Bij het aanmelden wordt het nieuwe lid het hemd van het lijf gevraagd. Naam, leeftijd, woonplaats, burgerlijke staat, seksuele voorkeur, ras, religie, beroep, kinderen. Orkut wil het allemaal weten. Orkut wil nog veel meer weten. Je moet vertellen wat je er komt doen. Kom je voor vriendschappelijke contacten, zakelijke contacten of wil je op zoek naar een relatie? Wat is je lievelingsboek, van wat voor eten houd je?

Bijna niemand begrijpt in het begin dat antwoord op al deze vragen niet verplicht is. De meeste nieuwe leden beginnen braaf overal antwoord op te geven. Pas als ze stoppen, ontdekken ze dat antwoorden niet verplicht is. Onbeantwoorde vragen verschijnen gewoon niet in het profiel. Wie vindt dat hij te veel informatie prijs heeft gegeven, kan zijn profiel aanpassen en antwoorden wissen.

Orkut is bedacht door Orkut Buyukkokten, een werknemer van het zoekbedrijf Google. Buyukkokten, een Amerikaan van Turkse afkomst die bezig is met een promotieonderzoek aan Stanford University, heeft Orkut tijdens een periode van onbetaald verlof gebouwd. Het idee van een website voor online vriendennetwerken is op zichzelf niet nieuw. Voor de lancering van Orkut in januari van dit jaar konden internetgebruikers gebruik maken van sociale netwerken als Friendster en Linkedin. Orkut geldt als hipper dan Friendster en Linkedin. Van Friendster kan iedereen lid worden. Linkedin is weliswaar invite only, maar het netwerk is vooral gericht op zakelijke contacten. Dat maakt het veel saaier dan Orkut, waar veel mensen zich als polygaam afficheren en door middel van hun lidmaatschap van communities (ouders van gehandicapte kinderen, marathonlopers, programmeurs) profileren.

Voor Google, dat juridisch gezien eigenaar is van Orkut, is een online gebruikersnetwerk wel nieuw. Het zoekbedrijf wil binnenkort naar de beurs. Gebruikers, zeker geregistreerde gebruikers, verhogen de beurswaarde van internetbedrijven.

Google trekt wel miljoenen bezoekers per dag, maar het bedrijf kent zijn klanten niet. Orkut is een eerste stap op weg naar klantprofielen voor Google. Er is veel discussie over het gebrek aan privacy op Orkut. Google zegt niets te willen doen met de gegevens van de gebruikers, maar niemand weet wat het bedrijf over een halfjaar of een jaar zal doen als het een slimme toepassing heeft bedacht om de persoonsgegevens van Orkutters te vermarkten. De Amerikaanse wetgeving biedt bedrijven veel speelruimte om persoonsgegevens van klanten te bewerken en verkopen.

Een voordeel van Orkut is wel dat iedere gebruiker zijn profiel kan bewerken en gegevens kan wijzigen of wissen. Op verzoek verwijdert Orkut ook profielen.

www.orkut.com