De aandeelhouder in de rol van Don Quichot

Onvrede over het overnamebod van Air France beheerste gisteren de aandeelhoudersvergadering van KLM. Het waren niet meer dan achterhoedegevechten, want ,,het ruimteschip is vertrokken'', constateerde een aandeelhouder gelaten.

Geen woord werd er meer vuil gemaakt aan de omstreden bonus waarvan het KLM-bestuur op het laatste moment voor de overname van het bedrijf door Air France heeft afgezien. Evenmin hield het voorstel om `zwaargewicht' Wim Duisenberg als commissaris namens de overheid naar voren te schuiven in de nieuwe holding Air France-KLM de gemoederen bezig. De vergadering van aandeelhouders van KLM, waar het overnamebod van de Fransen op de nationale luchtvaarttrots werd toegelicht, stond gisteren in het teken van de kritiek waarmee een deel van de beleggers zijn onvrede uitte over de ,,uitverkoop'' van KLM aan Air France.

Maar de bijeenkomst had ook Don-Quichotachtige trekjes.

,,Waar zitten we hier eigenlijk voor'', zegt een wat oudere heer tegen zijn vrouw aan de lunch. ,,Alles is toch al beslist.'' Later zal mevrouw Stadlander, die een aantal Amerikaanse aandeelhouders vertegenwoordigt, het tijdens de vergadering nog wat kernachtiger formuleren. ,,Het ruimteschip is al opgestegen en vertrokken. 25 jaar geleden kwam ik door mijn huwelijk naar Nederland. Ik dacht toen ook: `wat moet dat worden.' En u ziet het. Misschien ligt zo'n gelukkig huwelijk ook voor Air France en KLM in het verschiet.''

Maar voor Peter Paul de Vries, directeur van de Vereniging van effectenbezitters (VEB), is het ruimteschip nog lang niet gelanceerd. Met tussenpozen – president-commissaris Maljers ontneemt hem af en toe de interruptiemicrofoon om ook andere aandeelhouders de gelegenheid te geven hun zegje te doen – bestookt hij bijna drie uur lang het gezelschap achter de tafel. Onder meer met het dreigement dat de VEB bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een verzoek zal indienen om KLM te dwingen met jaarcijfers te komen voordat het overnamebod op 3 mei afloopt. Nu staat de cijferpresentatie drie dagen daarna gepland. Volgens de VEB missen aandeelhouders daardoor belangrijke informatie om een juiste beslissing te kunnen maken. Ook vindt de VEB dat in het bod van bijna 18 euro per aandeel te weinig rekening is gehouden met de stille reserves van KLM en dat het bod gebaseerd is op een te lage beurskoers. Een overnamebonus van 11 procent die kan oplopen tot 27 procent is in de ogen van de VEB niet meer dan een zoethoudertje voor de aandeelhouders. Want sars, de oorlog in Irak en de aanslagen in de VS in 2001 hadden de luchtvaart in de diepste crisis uit zijn bestaan gestort. En de koers omlaaggehaald. ,,Daarom is dit geen goed bod'', zegt een aandeelhouder.

Maar topman Leo van Wijk van KLM maakt de vergadering duidelijk dat Air France echt niet van plan is een hogere prijs te betalen. Sterker nog; er is zelfs geen andere partij die een bod zou willen doen op KLM. ,,Als we naar Parijs gaan en vragen `mag het een onsje meer zijn', weet ik het antwoord al. Nee.''

Van Wijk noemt het huwelijk met Air France een ,,iets andere variant'' dan de plannen van British Airways, dat op een overname van KLM uit was waarbij de Nederlanders niets meer te vertellen zouden hebben. Daarom is de oplossing waarbij bij beide bedrijven en bijbehorende luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle van groei wordt uitgegaan de beste, volgens de topman. Air France-KLM wordt qua omzet zelfs de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld.

,,KLM is actief op een kleine markt met weinig groeimogelijkheden. Zonder deze overname had KLM niet overleefd'', constateert financieel directeur Rob Ruijter nuchter.

Maar deze uitleg stelt De Vries allerminst tevreden. ,,Uit het prospectus blijkt dat KLM veel meer waard is dan uit dit bod blijkt.'' Bovendien heeft KLM haar winstverwachting vorige week naar boven bijgesteld. De VEB blijft daardoor bij haar eerdere constatering dat de Fransen de helft van KLM bijna voor niks krijgen. Een aantal vragen van De Vries brengt KLM in verlegenheid. Zo moest Ruijter erkennen dat KLM geen waardebepaling van het onroerend goed en de vliegtuigen heeft gedaan. Dat is overgelaten aan Air France.

Maar volgens Ruijter en Van Wijk gaat het bod uit van de beurswaarde van het bedrijf, niet van de boekwaarde. Elk aandeel KLM levert in het bod 1,1 aandeel Air France op plus 10 zogeheten warrants. 3 warrants geven weer recht op 2 Air France-aandelen. ,,Tijdens roadshows is gebleken dat de grote aandeelhouders daar tevreden mee zijn'', zegt Van Wijk.

Heeft hij gelijk, dan kan niemand de overname op 3 mei nog tegenhouden. De 200 aanwezige aandeelhouders schuifelen naar de uitgang van de Schouwburg in Amstelveen. Ze kijgen een cadeautje. Een modelvliegtuigje Boeing 777. In de kleuren van de KLM. Dat nog wel.